پارس آی سی تی
در گزارش پارس آی سی تی مطرح شد؛

جلسات فیسبوك و توئیتر با دستگاه های امنیتی آمریكا

جلسات فیسبوك و توئیتر با دستگاه های امنیتی آمریكا

به گزارش پارس آی سی تی مدیرگروه فضای مجازی مرکز پژوهشهای مجلس اظهار داشت: سیاستهای سختگیرانه شبکه های اجتماعی درباب ترامپ طبق فرامینی از طرف حاکمیت آمریکا اعمال شده و پلتفرمها با دستگاههای امنیتی جلساتی داشتند.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از مهر، نقش رسانه ها و پلت فرم های فضای مجازی در توفیق چند ساله دونالد ترامپ در نبرد قدرت و استیصال امروز وی بعد از اخراج از این شبکه ها، اهمیت پلت فرم های اجتماعی و رسانه های فضای مجازی را در معادلات قدرت نشان میدهد. گویی داریم به روزگاری پای می گذاریم که توانمندی پلت فرم ها در کنترل جریان اطلاعات و شکل دهی افکار و علایق عمومی، آنها را صاحب نوعی برتری و سلطه کرده که قبل از این نظیر نداشته است. با این وجود چالش جدیدی که پیش روی سیاستمداران، سیاست گذاران و کارشناسان فضای مجازی قرار گرفته، این است که در صورتیکه حکمرانی آینده جهان در اختیار این تعداد معدود پلت فرم قرار گیرد، سایر کشورها باید با آن چگونه مقابله کنند. امین زاده حسین مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، در ارزیابی خود از عملکرد سکوهای رسانه های اجتماعی در انتخابات آمریکا و سیاست هایی که این سکوها در این برهه به کار گرفتند، گفت: از سال ۲۰۱۶ و بعد از اتفاقاتی که در انتخابات قبلی آمریکا رخ داد، دغدغه مشترکی میان سیاستگذاران، سیاستمداران و کارشناسان حوزه فضای مجازی در آمریکا شکل گرفت، ناظر بر اینکه حدود و ثغور وظایف و اختیارات رسانه های اجتماعی کجاست.لزوم تغییر قانون ارتباطات آمریکا درباب مسئولیت پلت فرم هاوی با اشاره به اینکه این حساسیت پس از اتفاقاتی همچون اشتراک گذاری اطلاعات فیسبوک با کمبریج آنالتیکا در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به وجود آمد، افزود: در همین بازه زمانی وقوع نزاع هایی در لایه های کارشناسی و سیاست گذاری آمریکا پیرامون بخش ۲۳۰ قانون نجابت ارتباطات (Communications Decency Act) ایالت متحده، ناظر به همین مساله بود و دغدغه اصلی این بود که مسئولیت پلت فرم ها تا کجا ادامه خواهد یافت. زاده حسین با اعلان اینکه در این قانون مسئولیتی برای سکوهای توزیع محتوا در نظر گرفته نشده و اینها دارای یک مصونیت حقوقی در دادگاه ها و محاکم هستند، افزود: در این خصوص مباحث بسیاری مطرح است و گزارش های مختلفی در اندیشکده‎ ها و دانشگاه های این کشور تولید شده که بر لزوم ایجاد تغییرات اساسی در این قانون تاکید دارد. خیلی از اندیشمندان معتقدند که سکوهای رسانه های اجتماعی بواسطه تمرکزی که در مناسبات سیاسی و اجتماعی به وجود می آورند باید مورد تنظیم گری های سخت گیرانه ای قرار گیرند. این کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه سابق بر این در حوزه اقتصادی نسبت به عدم انحصار سکوهای دیجیتال صحبت های زیادی می شد، افزود: اما در مواضعی مانند حوزه های اجتماعی و سیاسی کمتر صحبت به میان آمده است. بنا بر این این مساله مورد مطالبه است که مباحث تنظیم گری در زمینه سکوهای دیجیتال خصوصاً رسانه های اجتماعی اعمال شده و با وضع قوانین و مقررات لازم بسترهای مورد نیاز جهت اعمال حاکمیت و تنظیم گری این سکوها، اعمال شود.فیس بوک گروه های حقیقت یاب اخبار را در ۷۰ کشور راه انداختوی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۶ و بعد از انتخابات آمریکا، سیاست ها و اقدامات مختلفی در مورد تبلیغات سیاسی و محتوای انتخاباتی در دستور کار رسانه های اجتماعی این کشور قرار گرفته، درباب این اقدامات اظهار داشت: برای مثال فیسبوک از همان سال ۲۰۱۶ برنامه حقیقت یاب شخص ثالث را راه اندازی کرده است و مطابق با گزارش ها، تا آخر سال ۲۰۱۹ ارزیابی اصالت اطلاعات و داده های انتشار یافته در این رسانه اجتماعی به ۶۰ زبان زنده دنیا و در ۷۰ شرکت در کشورهای مختلف صورت می گیرد. کار اصلی شرکت های حقیقت یاب و راستی آزما، این است که اخبار و محتوای جعلی در حوزه سیاسی را در کشورهای مختلفی که فیسبوک و اینستاگرام کاربر زیادی دارند، شناسایی و نسبت به حذف و برچسب زنی آن محتوا اقدام می کنند. مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس با اعلان اینکه این سکوها به بحث تبلیغات با محورهای سیاسی اجتماعی هم ورود کرده اند، افزود: برای مثال فیسبوک در سال ۲۰۱۸ بخش کتابخانه تبلیغات را راه اندازی کرده و برمبنای ضوابط جدید هرگونه تبلیغات سیاسی را منوط به انتشار اطلاعات حامی مالی تبلیغات، محل تبلیغ و مخاطبان آن کرده است. همین طور ناشران تبلیغات در فیسبوک و اینستاگرام ملزم به تأیید موقعیت مکانی و احراز هویت هستند.اعمال سیاستهای سختگیرانه از طرف حاکمیت آمریکاوی اظهار داشت: مثال های مختلفی درباب تدابیر رسانه‎ های اجتماعی آمریکایی نظیر فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب در بازه های قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات آمریکا وجود دارد و شواهد گویای آنست که این سیاست های سختگیرانه طبق فرامین اعلامی از طرف حاکمیت آمریکا اعمال شده است. حذف محتواهایی که اطلاعات غلط یا گمراه کننده ای با هدف تضعیف پروسه انتخابات و مقامات و دستگاه های مجری آن منتشر می کنند یا با ایجاد شبهه در مورد نتایج انتخابات، اعتماد عمومی شهروندان آمریکایی به فرآیندهای مدنی را خدشه دار می کنند، همچون این مثال ها است. همین طور حذف پست های رئیس جمهور مستقر آمریکا (ترامپ) در تمامی رسانه های اجتماعی آمریکایی و در نهایت حذف حساب های کاربری وی و طرفدارانش را نیز می توان در همین راستا دانست.جلسات شبکه های اجتماعی با دستگاه های امنیتی آمریکازاده حسین اشاره کرد: تمامی این موارد نشان دهنده اجزای حکمرانی رسانه های اجتماعی است که خودرا در مصداقی مانند انتخابات آمریکا نشان میدهد. البته مجموعه این اقدامات نه برمبنای تمایلات خود بلکه با هماهنگی نهادهای حاکمیتی این کشور صورت گرفته است. مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس اظهار داشت: بنا بر اعلام فیسبوک، این شرکت بیش از ۲۰۰ انتخابات در سراسر جهان را بمنظور اتخاذ سیاست های مناسب مورد بررسی قرار داده است. همین طور فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر و یوتیوب طی جلسات مشترکی با دستگاه های امنیتی آمریکا، کلیه سناریوهای محتمل را برای پس از انتخابات این کشور بررسی نموده بودند. وی ادامه داد: در انتخابات ۲۰۲۰ نیز آمار بالایی از حذف محتوای غیر منطبق با سیاست های این رسانه های اجتماعی منتشر گردید. برای مثال توئیتر ۳۰۰ هزار توئیت را از ۲۷ اکتبر تا ۱۱ نوامبر ۲۰۲۰ حذف نمود. همین طور حذف بیش از ۱۲۰ هزار محتوا از بسترهای فیسبوک و اینستاگرام و الصاق برچسب های هشداردهنده برای بیش از ۱۵۰ میلیون محتوای فیسبوک از دیگر آمارهایی بود که دراین زمینه اعلام گردید.استاندارد دوگانه رسانه های اجتماعی در تبیین مفهوم دموکراسی و حقوق بشرزاده حسین اشاره کرد: در این میان باید به رویکرد و استاندارد دوگانه ای که رسانه های اجتماعی آمریکایی نسبت به مؤلفه هایی چون دموکراسی، آزادی بیان و حقوق بشر اعمال می کنند، توجه کرد. برای مثال شروع اتفاقات مربوط به میانمار و کشتار مسلمانان روهینگیایی بر بستر رسانه اجتماعی فیسبوک بود. در آن زمان یک گروه سایبری از بین نیروهای مسلح میانمار، آغاز به تولید محتوا مقابل مسلمان این کشور در فیسبوک کردند و موجب شدند تا هجمه سنگینی مقابل مسلمانان به راه بیافتد و این مساله منجر به کشتارهای فجیعی شد. مدیر گروه رسانه و فضای مجازی مرکز پژوهش های مجلس به اتفاقاتی که مقابل مسلمانان در هند افتاد و بستر آغازین آن رسانه اجتماعی فیسبوک بود، اشاره نمود و اظهار داشت: در آن اتفاق نیز برخی از سیاستمداران هندی پست هایی را مقابل مسلمانان منتشر نمودند و این مسئله شروعی بر آتش کشیدن مسجدی در دهلی نو و کشتار گسترده مسلمانان این کشور بود. حتی در کشور ما نیز در انتخابات سال ۸۸ ردپای سیاست های فیسبوک و توئیتر دیده شد. سیاست اینستاگرام درباره انتشار محتوا در مورد سردار سلیمانی و جبهه مقاومت از دیگر مثال ها است. همه اینها نشأت گرفته از سیاست دوگانه ای است که از طرف این رسانه های اجتماعی در دنیا دنبال می شود. این پژوهشگر اشاره کرد: در مقابل این مواضع، آمریکا در قبال کشورهای دارای نظام حکمرانی مستحکم فضای مجازی که صیانت از حقوق شهروندان را وظیفه خود دانسته و نسبت به اقتضائات فضای مجازی درک بالاتری دارند نیز خدمات ویژه ای را ارائه می دهد؛ برای مثال در انتخابات گذشته نیوزلند، رسانه های اجتماعی آمریکایی، خدمات سلبی و ایجابی متنوعی را ارائه کردند.حقوق جمهوری اسلامی باید در فضای مجازی احصا شودوی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای مواجهه با حاکمیت رسانه های اجتماعی باید در کشور اتخاذ شود و خلأ نداشتن حاکمیت فضای مجازی چگونه باید برطرف شود، اظهار داشت: ما اینجا با یک راهکار واحد مواجه نیستیم و باید مجموعه ای از اقدامات را انجام دهیم. کما اینکه در کنار تدوین قوانین و مقررات و اقدام سیاسی در حوزه دیپلماتیک، باید رسانه های اجتماعی داخلی را تقویت نماییم. زاده حسین افزود: همه اینها باید در یک مجموعه سیاستی دیده شود. لازم است ما از یک سو با بهره گیری از ظرفیت مجامع بین المللی برای احقاق حقوق مردم کشورمان در فضای مجازی اقدام نماییم. در کنار آن باید قوانین و مقررات لازم بمنظور اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی بر سکوهای خارجی فعال در کشور را تدوین و تصویب نماییم. همین طور موازی با این اقدامات باید ظرفیت های داخلی را برای توسعه رسانه های اجتماعی داخلی فعال نماییم. یکی از راهکارها می تواند ادغام چند رسانه اجتماعی موفق با مزایای رقابتی مختلف باشد. همین طور ارائه خدماتی نظیر دولت الکترونیکی بر بستر این سکوها نیز می تواند به جذب کاربران کمک نماید. وی اظهار داشت: مسئله دیگری که دراین زمینه حائز اهمیت می باشد، تخلف دستگاه های اجرائی از مصوبات مرتبط شورای عالی فضای مجازی مانند سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات و سند سیاست ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی است. بهترین راهکار دراین زمینه نیز کنار گذاشتن این مشی خسارت بار و گام برداشتن در راه احیای حقوق مردم در فضای مجازی است.


منبع:

1399/11/02
12:29:09
0.0 / 5
1040
تگهای خبر: استاندارد , اینستاگرام , پیام رسان , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آی سی تی پارس