پارس آی سی تی
یك كارشناس مطرح كرد

با تداوم فیلترینگ، جایگزینی نداریم، كسب وكارهای مجازی تحت فشار می خوابند

با تداوم فیلترینگ، جایگزینی نداریم، كسب وكارهای مجازی تحت فشار می خوابند

پارس آی سی تی: یك كارشناس با انتقاد از سیاست هایی كه سبب تولید وابستگی به تلگرام شده، تداوم فیلترینگ را باعث افزایش استفاده از فیلترشكن دانست و اظهار داشت: با تداوم فیلترینگ باید جایگزین داشته باشیم و جایگزین هم یك روزه تولید نمی گردد و الان هیچ كسب وكار داخلی وجود ندارد كه از لحاظ فنی و زیرساختی، تحت فشار عملكرد خوبی عرضه نماید.



جعفر محمدی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه سیاست های اعمال شده در فضای مجازی كشور سبب شده یك پیام رسان مانند تلگرام جای چندین ابزار دیگر را بگیرد، اظهار داشت: تلگرام علاوه بر نقش پیام رسانی، با عنایت به فیلتر بودن یوتیوب و خیلی از شبكه های محتوای ویدئویی، كار آنها را می كند و به دلیل نبود فضای مربوط به تبلیغات كار آنها را برعهده می گیرد، با عنایت به این كه در فضای اطلاع رسانی و رسانه ای ضعف هایی داریم، این وظیفه را برعهده می گیرد و خیلی از مردم از این ابزار خبرها را دنبال می كنند. بنابراین است كه با فیلتر تلگرام، اكنون همه اینها دچار مشكل شده اند.

این كارشناس حوزه فناوری اطلاعات وابستگی ایجادشده به تلگرام را یك ضعف دانست و اضافه كرد: اگر تلگرام به هر علت محدود شود، برای مثال تلگرام ایران را تحریم كند و سرویس ندهد، یا در كشور آن را فیلتر كنند، ما تنها یك ابزار اطلاع رسانی را از دست نمی دهیم، ابزار مربوط به تجارت های خانگی، تبلیغات دیجیتال، ابزار رسانه و اطلاع رسانی را از دست می دهیم. در كشور ما حداقل ۴۰ میلیون نفر از این پیام رسان استفاده می نمایند، ازاین رو علاوه بر پیام رسانی، همه كسانی كه در كسب وكارشان و یا بعنوان اطلاع رسانی به مخاطبان خود از این فضا استفاده می نمایند، صدمه می بینند و این سبب تولید یك نارضایتی در فضای مجازی كشور می گردد.

اگر تلگرام نه، پس چه؟

او همینطور با اشاره به عدم توانایی رقابت پیام رسان های داخلی تصریح كرد: در نگاه اول می توان گفت افراد از این فضا استفاده نكنند. اما وقتی عمده مشتریان در تلگرام هستند، اگر از تلگرام برای خرید محصولات خانگی استفاده نكنیم از كجا استفاده كنیم؟ وقتی كانال های چندمیلیونی در تلگرام وجود دارد و می توان با قیمت خوب تبلیغات كسب وكار را كرد، اگر این فضا نباشد، باید رفت جای دیگر با هزینه چندبرابر و برد كمتر تبلیغ كرد. تصمیم گیری های كلانی كه انجام دادیم این وابستگی شدید را به وجود آورده و در كنار آن نگذاشتیم پیام رسان های دیگر هم رشد كنند.

محمدی با اشاره به اینكه زور ما به پیام رسان خارجی نمی رسد و آن ها هر سرویسی عرضه می دهند، اما زورمان به سرویس دهنده داخلی از پیام رسان گرفته تا سایر كسب وكارها می رسد، اظهار نمود: ما شرایط را برای آنها سخت می نماییم و این سبب می گردد كسب وكار داخلی نتواند با آنها رقابت كند. ما علاوه بر این كه همه كارها را به سمت پیام رسان خارجی سوق دادیم، نگذاشتیم پیام رسان های داخلی هم رشد كنند. بنابراین است كه فیلتر تلگرام سبب مشكل در كشور می گردد و آمارهای مختلف از سازمان نظام صنفی كامپیوتری، اتاق بازرگانی تهران، معاونت رسانه های دیجیتال ارشاد از مشكلات مختلف كسب وكارها می گوید و در شرایطی كه تولید یك شغل در كشور یك وظیفه خطیر ملی است، صحبت از حذف شدن حداقل چند ۱۰ هزار شغل می نماییم.

عضو كمیته راهبری مركز نوآوری ICT دانشگاه شریف با اشاره به مشكل دیگر فیلترینگ بیان كرد: ما چند CDN یا شبكه انتقال محتوا داریم كه بار اساسی ترافیك اینترنت روی دوش آنهاست. آمارها نشان داده است ترافیك در ایام فیلترینگ كاهش زیادی داشته و میزان بازدید مطالب به علت اختلالات افت شدیدی داشته است، اما امروز علی رغم این كه فیلتر تلگرام باز نشده، بازدیدهای كانال های تلگرامی به حد قبلی برگشته است. یعنی مردمی كه تا روز گذشته نمی دانستند فیلترشكن چیست، امروز یاد گرفتند. اگر قبلا روی ۱۰۰ هزار دستگاه فیلترشكن وجود داشت، با این سیاست فیلترشكن را روی ۴۰ میلیون دستگاه بردیم. ازاین رو علی رغم همه اتفاقاتی كه برای كسب وكارها افتاده، دسترسی به مطالب نامناسب را برای افراد باز كردیم.

ادامه داشتن فیلترینگ مساوی تلگرام + فیلترشكن

وی در پاسخ به اینكه آیا پیام رسان های داخلی قابلیت رقابت با تلگرام را دارند، اظهار داشت: اگر فیلترینگ تلگرام هم چنان ادامه داشته باشد نخستین گزینه در شرایط فعلی كه جایگزین مناسبی وجود ندارد، تلگرام به علاوه فیلترشكن است كه اكنون هم این اتفاق افتاده است. دوم این كه كسب وكارهای ما به خصوص آنهایی كه بالغ ترند، یاد گرفتند كه با تولید اپلیكیشن های تلفن همراه و وب سایت ها، باید كمی از وابستگی كسب وكارشان به تلگرام كم كنند كه این اتفاق مباركی است، اما باید توجه كرد در فضایی كه تولید كسب وكار در كشور این قدر مشكل است و ما به علت فعال نبودن بخش خصوصی ناشی از وضعیت بد اقتصادی مشكل سرمایه گذاری داریم، چه تعدادی می توانند به سمت تولید وب سایت و اپلیكیشن و كارهای سازمانی بروند؟

این كارشناس حوزه فناوری اطلاعات، در ادامه تصریح كرد: كسب وكارهای خانگی و كوچك كه به صورت تك نفره و بدون آگاهی زیاد از تكنولوژی رونقی به فعالیت خانگی سنتی خود می دهند، نیاز دارند جایگزین دیگری پیدا كنند. آنها یا باید از فیلترشكن استفاده كنند یا سراغ پیام رسان دیگری بروند كه چون داخلی ها آماده نیستند، سراغ پیام رسان های خارجی می روند. ازاین رو این كه بگوییم اگر تلگرام را فیلتر نماییم همه كسب وكارها به سمت راه های جایگزین می روند درست نیست. خصوصا كسب وكارهای خانگی كه اصلا این ظرفیت و توانمندی را ندارند.

محمدی در پاسخ به اینكه راهكار مناسب برای تشویق به استفاده از پیام رسان های داخلی چیست، اظهار داشت: اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید در سیاست گذاری های كلان، كاری نماییم كه در كوتاه مدت هم صورت نمی گیرد. در بین مدت یا بلندمدت زیرساخت های مناسبی را آماده نماییم كه اگر تلگرامی نبود جایگزینی داشته باشند. بعنوان مثال پلتفرم های دیجیتال ماركتینگ، اطلاع رسانی داخلی، بازارچه ها و ماركت ها را داشته باشیم. در آن صورت كسب وكارهای پلت فرمی رشد بیشتری كنند و همه اینها از وابستگی به تلگرام هم می كاهد. اگر كنار فیلترینگ، سیاست های درستی نباشد به بحران تبدیل می گردد اما اگر سیاست های درستی باشد كه به خصوص بتوانیم كسب وكارهای پلت فرمی را رشد دهیم، توفیق الزامی می گردد.

كسب وكارهای مجازی در حال مرگند

عضو كمیته راهبری مركز نوآوری ICT دانشگاه شریف با اشاره به اینكه اگر فیلترینگ ادامه داشته باشد، به ضرر كشور است، چون نهایتا فیلترشكن اضافه می شود، اظهار داشت: اكنون چند۱۰هزار كسب وكار در حال مرگ اند. اگر ما فیلترینگ را برنداریم باید یك جایگزین داشته باشیم و جایگزین یك روزه و یك هفته ای به وجود نمی آید، ازاین رو ما باید فیلترینگ را باز نماییم تا كسب وكارها به فعالیت خود ادامه دهند و در كنار آن یك برنامه جدی میان مدت برای رشد و توسعه پلتفرم ها داشته باشیم و پلتفرم های تخصصی برای كسب وكارها تولید نماییم تا جایگزینی برای تلگرام وجود داشته باشد.

این كارشناس حوزه فناوری اطلاعات درباره احتمال جایگزینی دیگر پیام رسان های خارجی هم بیان كرد: مثلا اگر بگوییم واتس اپ به هر دلیلی خوب است كه جایگزین تلگرام شود، این پیام رسان قابلیت كانال ندارد؛ در نتیجه خیلی از كسب وكارهای ما كه به علت وجود ابزاری مانند كانال سراغ تلگرام رفتند، به واتس اپ مهاجرت نمی كنند. ازاین رو تنها بحث پیام رسانی نیست كه كاربران بخواهند مهاجرت كنند. زمانی كه تلگرام تبدیل به پلتفرم كسب وكار شده، باید ابزار كسب وكار روی یك پیام رسان دیگر وجود داشته باشد كه كاربر رغبت به مهاجرت كند.

وی درباره قابلیت جایگزینی پیام رسان های داخلی اظهار داشت: از لحاظ فنی ما دچار مشكل هستیم كه فقط هم پیام رسان ها نیستند. زیرساخت های ابری مناسبی در كشور وجود ندارد و هر كسب وكار مجبور است به جای این كه روی كسب وكار اصلی خودش كار كند، چندین برابر زمان وقت بگذارد كه زیرساخت های مورد نیاز را تولید كند كه به كیفیت لازم هم نمی رسد. هم اكنون هیچ كسب وكاری در كشور ما وجود ندارد كه از لحاظ فنی و زیرساختی تحت فشار بتواند عملكرد خوبی عرضه نماید. حتی یك فروشگاه بزرگ اینترنتی كه از زیرساخت داخلی هم استفاده نمی كند و سرمایه زیادی دارد، در روز جمعه سیاه تحت فشار می خوابد.

سرمایه اجتماعی پیام رسان های داخلی كم است

محمدی ادامه داد: زمانی كه ما پیام رسان های داخلی را اجبار كردیم در داخل كشور باشند و از سویی زیرساخت مناسبی از لحاظ فنی نداریم، امكان ندارد آنها دچار مشكل نشوند و بتوانند بار تلگرام را تحمل كنند. در نتیجه ما پیام رسان جزیره ای خواهیم داشت كه نهایتا تا پنج میلیون كاربر را پشتیبانی كنند و بیش از آن در شرایط فعلی امكان پذیر نیست. بحث دیگر مبحث حقوقی است كه سبب شده دست ودل كسب وكارها بلرزد زیرا از لحاظ حقوقی دستشان باز نیست. این مورد سبب شده سرمایه اجتماعی آنها كاهش یابد و افراد اعتماد نكنند. ازاین رو علاوه بر بحث فنی، مبحث اعتماد آدم ها به این كسب وكارهاست كه شدیدا جایگاه آنها را متزلزل می كند.

وی درباره علت عدم رشد پیام رسان های داخلی بیان كرد: اكنون تاكسی های حمل و نقل اینترنتی حتی با وجود رانت های عظیم اقتصادی و سرمایه اجتماعی كه پشتیبان آنهاست، باید هر روز بجنگند و انواع و اقسام مشكلات را برایشان می تراشند و قوانین از آنها حمایت نمی نماید. در چنین شرایطی مشخص است كه جایی برای رشد پلتفرم های جوان تر نیست. ازاین رو قوانین ما باید درست شود، مجوزها باید كاهش یابد. فضای حریم خصوصی مهیا شود تا جلب اعتماد كاربر كند. در این صورت پلتفرم ها رشد پیدا می كنند و تمام كسب وكارهایی كه از تلگرام بعنوان یك پلتفرم كسب وكاری استفاده می نمایند، با كمال میل به پلتفرم های بومی مهاجرت می كنند و تلگرام هم در حد یك پیام رسان برای تماس و پیام باقی می ماند.

عضو كمیته راهبری مركز نوآوری ICT دانشگاه شریف با تاكید بر ضرورت تغییر دادن سیاست ها در حوزه پیام رسان های بومی اظهار نمود: پیام رسان ها در چند سال اول به شدت نیاز به سرمایه دارند و از لحاظ اقتصادی سودده نیستند. اما به علت سیاست های موجود، سرمایه گذار خارجی تمایلی ندارد در این حوزه سرمایه گذاری كند. جمیع این شرایط سبب می گردد رشد پیام رسان های داخلی با كندی بسیار پیش برود و نتوانیم بگوییم اگر امروز تلگرام را فیلتر كردیم، فردا پیام رسان های داخلی پاسخگو هستند. اگر ما اكنون شرایط را آماده نماییم، چند سال طول می كشد كه اینها آمادگی داشته باشند. در صورتی كه اگر پلتفرم های كسب وكاری را آماده نماییم، آن وقت این پلتفرم ها تنها كار پیام رسانی را می كنند و فشار كمتری به آنها وارد می گردد.




1396/10/20
18:58:57
5.0 / 5
2057
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
آی سی تی پارس