در مراسم امضای تفاهم نامه بین شركت پست و سازمان حمل ونقل و ترافیك شهرداری
اهداف پهپاد پستی تشریح شد
به گزارش پارس آی سی تی مدیر عامل شركت پست درباره اهداف پهپاد پستی كه بتازگی رونمایی گردید، اظهار داشت: در گام اول بحث ارائه خدمات برای دستگاه های امدادرسان است، همچون هلال احمر و اورژانس كه مجوزهای لازم برای آنها ستاندن شده است. برای ورود به بحث تجاری، باید با طمانینه بیشتری سوژه را بررسی نماییم.
به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، مراسم تفاهم نامه بین شركت ملی پست و شهرداری تهران با حضور حسین نعمتی -مدیرعامل شركت پست-، محمدرضا قادری -عضو هیات مدیره شركت پست- یوسف حجت -سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران- و مهدی اسماعیل بیگی -معاون بار و كالای سازمان حمل و نقل و ترافیك شهرداری انجام شد.
در این جلسه حسین نعمتی -مدیرعامل شركت ملی پست- با بیان این كه سازمان حمل و نقل شهرداری می تواند خدمات مفیدی به مردم عرضه نماید، اظهار داشت: امروز هم هوا آلوده است و خیلی از مدارس به سبب آلودگی تعطیل هستند. یكی از مسائلی كه موجب آلودگی می شود، سوژه حمل و نقل است و بنا بر این ما به دنبال مدیریت حمل و نقل هستیم تا به دنبال آن بتوانیم مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كه گریبان گیر تهران است را مدیریت نماییم.
وی با بیان این كه هم اكنون ۱۲۰۰ نامه رسان در شهر داریم كه اگر نبودند آثار زیان بار شهری بیشتر می شد، اظهار داشت: ۲۰۰ هزار موتورسیكلت در شهر تهران در حال تردد هستند كه می توانند بار ترافیكی و آلودگی بسیار بالایی ایجاد كنند و ما باید برای مدیریت آنها كاری نماییم و امیدواریم این مدل موفق در تهران به سایر كلانشهرها كه با مشكل آلودگی مواجهند نیز تسری پیدا كند.
۳۰ درصد بهای كالا صرف حمل و نقل می شود
همین طور محمدرضا قادری با بیان این كه ۳۰ درصد بهای تمام شده كالاهای وابسته به حمل و نقل، صرف انتقال آنها می شود، اظهار داشت: یكی از علل مشكلات شهری همچون آلودگی به این برمی گردد كه ساختار نظام مندی برای حمل و نقل نداریم. باید این واقعیت را بپذیریم كه حمل و نقل در كشور ما رشد ارگانیك داشته و ساختار خودرا پیدا كرده است، همانطور كه در سال های گذشته سایر كسب وكارها ساختار خودرا پیدا كردند.
وی افزود: بعضی سازمان ها مانند شهرداری وظیفه مدیریت و رگولاتوری حمل و نقل را بر عهده دارند و رفاه شهروندان همچون مهم ترین وظایف آنهاست. در ادامه این ساختار تعریف شده یك شركت مدیریت كننده حمل و نقل باید باشد كه سیاست های شهرداری یا رگولاتوری را به اجرا دربیاورد.
عضو هیات مدیره شركت ملی پست با بیان این كه در كشور ما حلقه بین زنجیره اداره كننده تا حمل كننده مفقود است كه این مساله موجب چالش شده، اظهار داشت: نهادهایی كه به شكل سنتی در این عرصه فعالیت دارند، در مقابل سامان یافتن حمل و نقل جدید مقاومت می كنند. از طرفی اتلاف سوخت، آلودگی و افزایش قیمت تمام شده از مشكلات این مساله است و شاید ۲۵ درصد هزینه حمل و نقل به سبب عدم مصرف بهینه و یكپارچه افزایش یافته كه به دنبال آن به همین میزان مصرف سوخت افزایش می یابد.
قادری اضافه كرد: این كه مسئولیت حمل و نقل را به مالك وسیله حمل و نقل بسپاریم، كار درستی نیست، بنا بر این عزم خودرا جزم كردیم بین حمل و نقل پست و شهرداری تهران قراردادی به انعقاد دربیاوریم تا زیرساخت های لازم برای این حمل و نقل را فراهم نماییم و شركت پست بجای این كه خودش وسیله حمل و نقل تهیه نماید، با ساماندهی بخش خصوصی این كار را انجام می دهد تا بعنوان یك شركت مجری حمل و نقل درجه یك شناخته شود.
قادری با بیان این كه هدف پست، ساماندهی و گسترش این مساله است، اظهار نمود: معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تعاملات لازم برای اجرای این طرح و مجوزهای لازم را صدر خواهدنمود و از طرح های لجستیك برای مدیریت و ساماندهی استفاده می نماید و می تواند مدیریت مواردی مانند سوخت را انجام دهد. هدف از این اقدامات و همین طور طرح هایی همچون جایگزینی ناوگان فرسوده با ناوگان برقی، ساختار یافتن حمل و نقل مطابق با تعاریف پیشرفته در جهان است.
همین طور یوسف حجتی در این مراسم اظهار نمود: سیستم حمل و نقل كالا و بار در تهران سال هاست كه به صورت خودجوش شكل گرفته است و ساماندهی برای آن انجام نشده، این مساله بعضی جنبه های مثبت نیز داشته، برای مثال شركت های پخش ایجاد شدند و شركت های خصوصی به خوبی كار می كنند اما ایرادات عمده ای هم وجود داشته است، همچون اینكه خیلی از كالاها كه حتی در خارج از تهران هستند، ابتدا به تهران می آیند و سپس به شهرستان ها می روند.
وی ادامه داد: كسانی كه در زمینه توزیع كالا و محصولات مختلف برای فروشگاه ها در سطح شهر تردد می كنند، از نظر ترافیكی معضل ایجاد می كنند و این مساله نیازمند ساماندهی است. تفاهم نامه امروز، نخستین تفاهم نامه برای مدیریت حمل بار و كالاست كه آنرا با شركت معتبر پست منعقد می نماییم و این برای ما اعتباری خواهد بود. البته در نظر داریم این كار را گسترش دهیم، اما مطمئنیم یكی از شركت های كه می تواند این مدیریت را انجام دهد، شركت پست است.
هدف اول پهپاد، ارائه خدمات برای دستگاه های امدادرسان است
همین طور در ادامه این جلسه، سوژه پهپادهای پستی مطرح شد؛ مدیرعامل شركت ملی پست با بیان این كه درباره پهپاد پستی مجوزهای لازم و قانونی از مراجع ذی ربط ستاندن شده، اضافه كرد: اما در گام اول بحث ارائه خدمات برای دستگاه های امدادرسان است، همچون هلال احمر و اورژانس كه مجوزهای لازم برای آنها ستاندن شده است. برای ورود به بحث تجاری، باید با طمانینه بیشتری سوژه را بررسی نماییم.
نعمتی در پاسخ به این كه برای تجهیز ناوگان پستی تا چه میزان از ظرفیت دانشگاهی استفاده می شود، اظهار داشت: در سال های گذشته بحث استفاده پهپاد در دستور كار شركت ملی پست قرار گرفت اما استفاده از ظرفیت پهپاد مربوط به داخل كشور نبود. در دوران جدید كه بحث پهپاد مطرح شده، افتخار كشور این است كه از توان و دانش بومی و جوانان داخل كشور استفاده شده و فرصت خوبی جهت استفاده از آن وجود دارد. بحث توزیع و استفاده از پهپاد هم متناسب با درخواست هایی است كه از جانب مردم و جامعه مطرح شود.
وی در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص چگونگی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در سوژه پهپادها بیان كرد: رویكرد شركت ملی پست و وزارت ارتباطات همواره این بوده كه از توان بخش خصوصی كشور استفاده نماید و همین اندازه كه به این مساله ورود كردیم هم با استفاده از توان بخش خصوصی بوده است، اما بحث راهبری و مدیریت كلان طبیعتا با شركت ملی پست است.
بخش دولتی، تسهیل گر بخش خصوصی است، نه انحصارگر
محمدرضا قادری نیز در پاسخ به این سوالی درباره امكان ایجاد انحصار در زمینه بهره گیری از پهپادها اظهار نمود: درباب تكنولوژی های جدیدی مانند پهپاد و حتی خودرو های الكترونیكی، هنوز زیرساخت های لازم وجود ندارد و گاهی دستگاه های ثبت استاندارد این موارد هم هنوز مشخص نیست؛ طبیعتا اگر مجموعه های خصوصی بخواهند فرآیندهای ایجاد زیرساخت و استاندارد و ستاندن مجوز را انجام دهند، مستهلك می شوند.
عضو هیات مدیره شركت ملی پست همین طور اشاره كرد: در كشورهایی مانند كشور ما، قاعده اش این است كه نهادها و سازمان ها و شركت های دولتی كه قابلیت و امكانات بیشتری در اختیار دارند و حتی از امكانات حاكمیتی برخوردار می باشند، به نحوی جاده صاف كن و تسهیل گر این اتفاق می شوند.
وی افزود: برای مثال سال هاست سوژه جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای الكترونیكی مطرح است، اما بخش خصوصی درگیر هزینه است و توانمندی خاص خودرا دارد. مجموعه های حاكمیتی و نهادهای دولتی علاوه بر رسالت خود، این وظیفه را دارند كه زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم آورند.
قادری با بیان این كه این مساله به معنای ایجاد انحصار نیست، اظهار داشت: تا امروز هیچ انحصاری به مجموعه شركت ملی پست و یا هیچ سازمان دولتی داده نشده است. بخش خصوصی هم خیلی تلاش نموده اما این كه موفقیت های چندانی نداشته به سبب موانع بسیاری است كه وجود دارد، اما پس از این كه نهادهای دولتی این كار را انجام دهند، شاید كار خیلی راحت تر شود.
عضو هیات مدیره شركت ملی پست اضافه كرد: مشابه این اتفاق در تلفن همراه افتاد كه یك شركت دولتی با امكانات و تجهیزاتی كه داشت، به سرعت شركت مخابرات سیار را راه اندازی نمود و توسعه سریع داد و بعد به بخش خصوصی واگذار شد و امروز دیگر چیزی به اسم شركت سیار دولتی وجود ندارد.
قادری با بیان این كه شركت پست یك میلیون متر مربع زیربنا و ۳۰ هزار پرسنل مستقیم و غیرمستقیم و بیشتر از ۷۰ نوع سامانه الكترونیكی دارد، اضافه كرد: چنین مجموعه هایی باید جلو بیفتند و راه را برای حضور بخش خصوصی هموار كنند؛ این مساله مدلول انحصار ندارد، بلكه حمایت و ایجاد فضا برای ورود بخش خصوصی است؛ ضمن این كه همین حركت ها هم تا جایی كه مقدور باشد، خصوصا از لحاظ تكنولوژیكی، متكی بر توان بخش خصوصی انجام می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب