پارس آی سی تی

سیم كارت های به نام خودتان را حتما پیگیری كنید

سیم كارت های به نام خودتان را حتما پیگیری كنید

پارس آی سی تی: اگر می خواهید بدانید چه تعداد سیم كارت به نام شماست یا از سایر سرویس های مخابراتی كه با كد ملی شما ثبت شده آگاه شوید، می توانید با استفاده از سامانه ای كه رگولاتوری راه اندازی كرده به این كار اقدام كنید، تا از سوءاستفاده های احتمالی جلوگیری شود.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، طرح ساماندهی سیم كارت ها برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی، با راه اندازی سامانه استعلام تعداد خطوط مشتركین همراه شد. بدین ترتیب كاربران با رجوع به این سامانه می توانند از تعداد خطوطی كه به نام آن هاست آگاه شده و نسبت به غیرفعال كردن خطوطی كه از آن ها استفاده نمی كنند، اقدام نمایند.

طرح ساماندهی سیم كارت های بی نام و نشان از نیمه سال ۱۳۹۳ با اجرای فاز اول شروع شد كه دریافت كد ملی و اطلاعات هویتی مالكان سیم كارت ها با استفاده از سامانه اپراتورها صورت گرفت. بعد از آن، سامانه استعلام تعداد خطوط مشتركین تلفن همراه به نام اشخاص برروی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهر ۱۳۹۴ افتتاح شد.

بدین ترتیب تمامی مشتركان می توانند با رجوع به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی در بخش خدمات الكترونیك و یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه نموده و از تعداد سیم كارت هایی كه با كد ملی آنان ثبت شده است، آگاه شوند. همینطور كاربران می توانند علاوه بر استفاده از سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، با ارسال كد ملی مالك خط به یكی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ و ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ با استفاده از یكی از خطوط تحت مالكیت، نسبت به استعلام تعداد خطوط ثبت شده به نام خود اقدام نمایند.

در این سامانه شما می توانید تعداد تمامی سرویس های مخابراتی كه به نام شما ثبت شده را استعلام كنید. نتیجه این استعلام به خط تلفن همراه اعلام شده توسط شما پیامك می گردد. ازاین رو حداقل باید در یكی از اپراتورهای تلفن همراه، یك سیم كارت با كد ملی (شناسه هویتی) شما ثبت شده باشد. در فاز اول طرح، تعداد سیم كارت های شما در اپراتورهای تلفن همراه اعلام می گردد و در فازهای بعد، تعداد سایر سرویس های مخابراتی نظیر ADSL، تلفن ثابت، TD-LTE، وایمكس و...) هم برای شما ارسال خواهد شد.

درصورت همخوانی اطلاعات ورودی با اطلاعات ثبت شده در سامانه، نتایج ازطریق پیامك با نام CRA.ir برای شما ارسال خواهد شد. عدم دریافت پیامك و یا وجود هرگونه مغایرت امكان دارد به دلایل مختلفی باشد كه برای حل مشكل باید به اپراتورهای مربوطه رجوع كنید.

علت وجود مغایرت چیست؟

اگر در روز پیش از استفاده از سامانه، با استفاده از وب سایت یا پیامك به شماره ۳۰۰۰۱۵۰ از سامانه استعلام گرفته باشید، پاسخی برای شما ارسال نخواهد شد. درصورتی بعضی از سرویس های در اختیارتان به نام شما ثبت نشده باشد و یا اطلاعات هویتی برای بعضی از سرویس های در اختیارتان فاقد شناسه هویتی بوده یا شناسه هویتی ثبت شده صحیح نباشد، هم می تواند علت بروز مغایرت باشد.

اگر همه یا بعضی از سرویس های خویش را بدون رعایت «ضوابط و مقررات تغییر نام» به دیگران واگذار كرده باشید و یا تعدادی سرویس به نام شما و البته بدون اطلاع شما در بانك اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده است هم می تواند به بروز مغایرت منجر شود.

با توجه به اینكه هر خط یا سرویس ارتباطی دیگری كه به نام مشترك باشد، مسئولیت و عواقب ناشی از سوءاستفاده از آن را برای كاربر به همراه دارد و همینطور مسئولیت هرگونه سوءاستفاده از تجهیزات و امتیازات مخابراتی واگذار شده خارج از ضوابط قانونی، با مالك قانونی آن هاست، برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی، طرح احراز هویت سیم كارت های تلفن همراه به جهت اینكه دیگر در ایران سیم كارت بدون هویتی وجود نداشته باشد، دنبال شد.

این خدمات فقط به افراد حقیقی داده می شود كه حداقل یك سیم كارت در یكی از اپراتورهای چهارگانه داشته باشند. بدین ترتیب مشتركین تلفن همراه باید كد ملی و شماره تلفن همراه خویش را در این سامانه وارد كنند. بعد از ثبت اطلاعات، پیامكی برای آن ها ارسال می گردد كه در آن تعداد سیم كارت های ثبت شده با كد ملی متقاضی در هر اپراتور تلفن همراه درج شده است.

هر مشترك در هر دوره ۱۰ روزه فقط یك بار می تواند از این سامانه تعداد خطوط خویش را استعلام كند. همینطور درصورتی كه از آخرین استعلام بیش از ۱۰ روز گذشته ولی موفق به استعلام نشده باشید، می توان مبحث را با مدیریت سامانه درمیان گذاشت. با وارد كردن اطلاعات اولیه، كد رهگیری به شما داده خواهد و بعد از آن پیامكی با محتوای تعداد سیم كارت ها در هر اپراتور برایتان ارسال خواهد شد.

مشتركان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغایرت در تعداد خطوط ثبت شده به نام خودشان می توانند برای جلوگیری هر نوع سوءاستفاده احتمالی، شخصا به دفاتر خدمات مشتركین اپراتورها رجوع كنند و با عرضه كارت ملی از تمامی خطوط به نام خود كه امكان دارد بدون اطلاع مشترك به نام وی ثبت شده باشد، آگاه شده و برای قطع هر یك از سیم كارت ها اقدام نمایند.




1397/04/25
13:21:56
5.0 / 5
2045
تگهای خبر: خدمات , سایت , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
آی سی تی پارس