پارس آی سی تی

سرویس 5G چطور تعرفه گذاری می شود؟

سرویس 5G چطور تعرفه گذاری می شود؟

به گزارش پارس آی سی تی، نسل پنجم ارتباطی با وجود این که به صورت یکپارچه در دنیا توسعه نیافته و افق های گسترش خدمات آن در ارتباط با دو سال آینده است، اما بررسی مدلهای تعرفه گذاری آن می تواند برای فعالان داخلی مفید باشد. فناوری نسل جدید ارتباطی (۵G) به مرحله توسعه تجاری خود در کشورهای پیشرفته دنیا نزدیک می شود و این عطش کاربران جهانی را برای فراگیری بیشتر و بهره مندی سریع تر از سرویسهای مبتنی بر این فناوری بیشتر می کند.



به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، پس از اینکه در سالهای گذشته با ورود نسل سوم و چهارم تلفن همراه در دنیا مواجه بودیم، چند سالی است که صحبت از ۵G یا همان نسل پنجم تلفن همراه مطرح می شود. با عنایت به کارکردها و کاربردهای شبکه ۵G در ابعاد مختلف زندگی و بنا بر اعلام کارشناسان این حوزه، مقرر است ۵G مشکلاتی مانند سرعت کم، تأخیر که در شبکه های نسل های قبل وجود داشت را به حداقل ممکن خود برساند و تاثیر بسزایی در رشد اقتصاد دیجیتال و اینترنت اشیاء داشته باشد.

به همین منظور پیاده سازی اینترنت اشیاء، هوشمندسازی و عرضه سرویسهای پهن باند و به صورت کلی بخش عمده ای از تحول دیجیتال بر بستر ۵G صورت می گیرد و همین مبحث اهمیت پرداختن به آن در ابعاد مختلف فنی، مقررات گذاری و تجاری را نشان داده است. بعضی از کشورهای جهان در توسعه زیرساخت های لازم و برقراری آزمایشی و نهایی شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G نسبت به سایر کشورها تمایل بیشتری از خود نشان داده اند تا با انعقاد قراردادهای همکاری با بزرگترین اپراتورهای مخابراتی، به کاربران و شهروندان خود امکان بهره مندی از خدمات اینترنت پرسرعت ۵G را اعطا کنند.

اکنون با گذشت چهار سال از اولین راه اندازی ۵G در کره جنوبی و ایالات متحده آمریکا و با وجود این که در کشور هند اخیرا راه اندازی شده، روند توسعه آن همچنان ادامه دار است.

براساس گزارشی که اوپن سیگنال عرضه کرده است کره جنوبی و پورتوریکو در دسترسی به ۵G در سراسر دنیا پیشتاز هستند و نیمی از زمان کاربران این کشورها با اتصال فعال نسل پنجم صرف می شود اما ایالات متحده آمریکا که پرچمدار توسعه ۵G بود، در ادامه با برقراری دسترسی ۳۱.۱ درصدی در رتبه چهارم قرار گرفته است.

نکته قابل توجه اینست که فناوری نسل پنجم در دنیای واقعی، سرعت متوسط بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار می دهد که چندین برابر سریع تر از متوسط سرعت دانلود ۴G است. در شش بازار جهانی هند، مالزی، سریلانکا، برزیل، کویت و گواتمالا متوسط سرعت دانلود ۵G بیشتر از ۱۰ برابر سرعت ۴G است البته این نرخ، در بیشتر بازارهای ۵G حدود ۳ تا ۶ برابر ۴G است.

بیشتر بخوانید
کدام کشورها در فناوری ۵G پیشتازند؟

فارغ از انواع مختلف تکنولوژی ۵G بسته به فرکانس باندهای پایین، میانه و بالای آن که همچنان از منظر رگولاتورهای ارتباطی، محدوده ثابت و مشخصی برای آن در نظر گرفته نشده است تا سرویس دهی اپراتورهای جهانی به صورت همگن باشد، اما در رابطه با مدلهای تعرفه گذاری آن در مجامع مختلف فکری و کارشناسی، بحث ها داغ است.

در همین رابطه در این گزارش تلاش شده تا چندین مدل تعرفه گذاری اپراتورهای ارتباطی در رویارویی با این تکنولوژی با قابلیت انتقال حجم داده بیشتر و سرعت گشت وگذار بالاتر را بیان شود. با عنایت به سرعت بالای این نسل از فناوری، یکی از طرح های جذابی که توسط اپراتورهای ارتباطی با هدف قرار دادن مشترکان خرد در نظر گرفته شده، طرح داده نامحدود است.

برخی از عرضه دهندگان خدمات ارتباطی به دنبال عرضه چنین طرحی هستند که اغلب در آن، سرویس با نرخ ثابت ماهانه به مشترکان عرضه می شود. اما مدل رایج دیگری که حالا خیلی از اپراتورهای تلفن همراه در شیوه تعرفه گذاری خود دارند، فروش بسته های مشخص و اصطلاحا طرح های لایه ای است؛ در این شیوه مشترکان برپایه میزان داده ای که در هر ماه مصرف می کنند، شارژ می شوند یا از پیش مبادرت به خرید بسته ترافیکی با عنایت به نیاز خود می کنند.

اما در پوشش شبکه ۵G و اهمیت فاکتور سرعت، طرح هایی بوده که مبتنی بر سطوح سرعت عرضه شده است. مشترکانی که خواستار سرعت بالاتر در دانلود و آپلود هستند (فرضا بالای ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه) باید طرحی را انتخاب کنند که با الزامات عملکرد موردنظر آنها تطابق داشته باشد.

همچنین طرح های خانوادگی و اشتراک گذاری هم به تقلید از حساب های اشتراکی، جزوی از مدلهای تعرفه گذاری است که در آن چندین دستگاه یا کاربر می توانند در یک طرح واحد گنجانده شوند. در این مدل معمولا یک مخزن داده مشترک سیستمی در ابتدا توسط سرویس دهنده تعریف می شود که می تواند توسط همه دستگاههای موجود در طرح استفاده گردد.

بسته های تخصصی هم بسته به مصرف جامعه هدف (اعم از مشاغل، برنامه های اینترنت اشیاء، گیمرها و... ) همچون دیگر مواردی است که اپراتورهای تلفن همراه با روشهای فنی بازاریابی خود، به سمت آن رفته اند.

با این حال باید توجه داشت که جزئیات مدلهای تعرفه گذاری در کشورها و عرضه دهندگان خدمات ارتباطی مختلف، متناسب با معیارهای ارتباطی و بازاری آنها متفاوت می باشد و از سوی دیگر همچنان نسل پنجم به شکل یکپارچه در دنیا تجاری نشده است؛ ازاین رو امکان دارد خیلی از مدلهای تعرفه گذاری کنونی در آینده با تغییر مواجه شود.





منبع:

1402/04/25
12:50:04
5.0 / 5
287
تگهای خبر: اینترنت , تكنولوژی , خدمات , دانلود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
آی سی تی پارس