پارس آی سی تی

بازی سازها از نهاد حمایتی شان فاصله گرفتند

بازی سازها از نهاد حمایتی شان فاصله گرفتند

به گزارش پارس آی سی تی یک بازی ساز با انتقاد از فضای برخورد بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بعنوان نهاد حمایتی از بازی سازان، اظهار داشت: بنیاد فاصله ای با بازی سازها به وجود آورده و تلاشی برای تعامل با آنها ندارد و فاصله ای که بازی سازها با خود و نهاد حمایتی شان می بینند، خیلی عجیب است.


امین شهیدی در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه قبل از این فضایی برای بازی سازها وجود داشته که بتوانند در داخل کشور تولید کنند، اظهار داشت: با آنکه شرایط سختی حاکم است و تحریم ها جلوی صادرات را گرفته، اما راه هایی هست که بازی ساز خارج از کشور کار کند و بسیاری از بازی سازها این مسیر را پیش گرفتند. محصولات زیادی داریم که هدف اصلی شان مارکت بین الملل بوده، اما هزینه زیادی کردند که حتما بازی شان در ایران هم منتشر شود و مخاطب داخلی هم از این بازی استفاده نماید و ما اهتمام داریم در کشور خودمان تولید نماییم.
وی با اشاره به اعتراض بازی سازان به روند مجوزدهی از طرف بنیاد ملی بازی های کامپیوتری بیان کرد: گاهی از طرف رسانه ها اینطور مطرح می شود که بازی سازها مخالف ممیزی و مجوز هستند. در صورتیکه اصلا اینطور نیست. ما می دانیم در ایران و در چه چارچوبی کار می نماییم. اتفاقا فضای مجوز به تولید کمک می نماید، اما حرفمان این است که این شکل از ممیزی و برخورد با بازی ساز اصلا درست نیست و برای بازی سازی مانع به وجود می آورد.
این بازی ساز با انتقاد از فضای برخورد بنیاد ملی بازی ها بعنوان اصلی ترین نهاد حمایتی از بازی سازان، اظهار نمود: بنیاد اصلا تلاش نمی کند با بازی ساز تعامل کند برخوردش با بازی سازها این مسائل را به وجود آورده است. ما با رسانه ها و مسوولانی از زوایای دیگر حاکمیت صحبت کردیم، خواستیم که واسطه شوند و باب گفت وگوی بنیاد با بازی سازان را راه بیندازند. این فاصله ای که بازی سازها با خودشان و نهاد حمایتی شان می بینند خیلی عجیب است. اگر این فاصله وجود نداشت و ارتباط بنیاد با بازی سازان حفظ می شد، هیچ ایرادی وجود نداشت.

بنیاد از بازی سازان فاصله گرفته است
شهیدی افزود: هر مسوولی ممکنست از فضایی که مسئولیت آنرا به عهده گرفته دور باشد، بدین سبب می کوشد با افرادی که واسط آنها با حاکمیت است، ارتباط برقرار کند، مشکلات صنعت را پیدا کند و برای رفع مشکلات تلاش کند. اما در دو سال گذشته، چقدر تعامل با بازی سازان شکل گرفت؟ در چند جلسه دغدغه بازی سازها را شنیدند؟ چند رویداد برگزار کردند که ارتباط بین مسوول و تولیدکننده در صنعت زیاد شود؟ بنیاد فاصله ای با بازی سازها به وجود آورده و تلاشی برای تعامل با آنها ندارد به جهت اینکه بازی سازها بدانند بنیاد حامی آنهاست.
وی با اشاره به مشکل مجوز قبل از نشر بازی ها بیان کرد: خیلی از محتواهای اینترنتی، مانند کتاب های اینترنتی، خدمات اشتراک ویدیو و پلت فرم های مختلف، مجوز بعد از نشر دارند که این مساله در سرعت انتشار محتوا هم تاثیر دارد و خیلی از محتواهای نوین به سبب چابک بودنشان به این فرم نیاز دارند. این اتفاق که در بسیاری از فضاهای آنلاین صورت می گیرد، قبل از این در بنیاد وجود داشت و آن موقع به همین خاطر بازار رونق پیدا کرد. حتی خود پلت فرم ها و مارکت های آنلاین هم بخشی را بعنوان نظارت ایجاد کردند.
افزود: برای یک بازی ممکنست مشکلاتی ایجاد شود و شما باید روزانه چند آپدیت دهید. حتی اگر بخواهید برای مجوز از قبل درخوست دهید و مکتوب کنید، این درخواست بارها تغییر می کند. یکی از دلایلی که بسیاری از این مجوزها به مجوز بعد از نشر تغییر کردند هم از این زاویه نگاه می آید. یک همین طور فرآیندی بوده و الان تبدیل گشته به این که شما پیش از عرضه و حتی پیش از تولید باید پیگری مجوز باشید. در صورتیکه امسال ریاست جمهوری هم دستور دادند که هیچ کدام از تولیدات نباید معطل مجوز بمانند.

قانون مجوزدهی تا قبل از این هم اجرا می شده است
این بازی ساز با اعلان اینکه بنیاد ادعا می کند کار جدیدی نکرده و و تنها قانونی که ۱۰ سال پیش تایید شده را اجرا می نماییم، اظهار داشت: این قانون از سمت وزارت ارشاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده که بازی ها به رسمیت شناخته می شوند و می توانند مجوز بگیرند. این که هر مدیری چه برداشتی از شکل مجوزگیری داشته باشد، بسته به رویکرد مدیر دارد. ما می گوییم اگر آن قانون درست بوده، تا قبل از این هم اجرا می شده و مدیریت قبلی تلاش می کرد که تولید را تسهیل کند.
شهیدی افزود: بنیاد بعنوان یک نهاد حاکمیتی باید به نهادهای بالاتر که دست بازی سازها نمی رسد، توضیح دهد که مشکل بازی سازی چیست. اگر هم احیانا قانون مشکلی دارد و کارگشای این صنعت نیست، بگفته رهبری که مانع زدایی و پشتیبانی کنید، قانون اصلاح گردد، نه این که برداشتی از قانون داشته باشید که ضد بازی سازها باشد.
وی با انتقاد از سلیقه ای بودن روند نظارت و ارائه مجوز بیان کرد: بنیاد می گوید سیستم رده بندی مشخص است. یکی از مسائل ما این است که اگر مشکلی در بازی وجود دارد، برای مثال خشونت بازی زیاد است، باید در رده بندی سنی تاثیر بگذارد نه این که موجب فیلتر شدن بازی شود. در نهایت باید مصادیق مشخص باشد که مدیران و مسئولان نحوه برخورد با بازی را بدانند. روند فعلی چطور به تولید کمک می کند؟ وقتی تولیدکننده نمی داند باید چه کار کند و خود بازی سازان هم گرفتار خودسانسوری شدند، از همین نقطه آغاز می شود که نمی دانند نگاه بنیاد به مسائل مختلف چیست.

بازی سازها خودسانسوری را پیش گرفته اند
این بازی ساز افزود: بنیاد مانند صداوسیما، تئاتر، موسیقی و سینما زیرمجموعه وزارت ارشاد است، بازی سازها باید شبیه کدام یک از این رسانه ها استانداردها را رعایت کنند؟ آن هم در شرایطی که کاراکترها و فضا در بازی ها کارتونی هستند. در صورتیکه اگر بازی ها شبیه یکی از فیلم های سینمایی ساخته شود، فیلتر می شود. این اتفاق سبب شده که بازی ساز خودسانسوری را ترجیح دهد، چون نمی داند که به چه شکلی با او برخورد می شود. بحث دیگر مشکل زمانی است و بااینکه بنیاد می گوید مجوزها هفت روزه ارائه می شود، بازیهایی داریم که ۶ ماه و ۲ ماه هم درگیر مجوز بودند و منتظر بودند که مجوز بگیرند.
شهیدی با اعلان اینکه کارشناسان بنیاد نمی دانند یک اصلاح در بازی، هزینه زیادی دارد، اظهار داشت: آنها درگیر تولید نبوده اند و با بازی ساز هم ارتباط ندارند و از این هزینه ها اطلاع ندارند. برای حضور یک کاراکتر عادی با انیمیشن ها و کارکردهای ساده در بازی، حدود پنج نیروی متخصص و حداقل پنج ماه زمان نیاز است. وقتی یک کاراکتر وارد بازی می شود و می گویند این کاراکتر باید عوض شود، یعنی کارپنج نفر در چند ماه باید دور ریخته شود و این برای تولیدکننده هزینه دارد. تولیدکننده هم ترجیح می دهد این پروسه را طی نکند، به جهت اینکه اصلاح را نپذیرد و اصلا وارد عرصه مجوزدهی نشود.




منبع:

1400/03/11
10:30:46
5.0 / 5
515
تگهای خبر: آنلاین , استاندارد , اینترنت , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
آی سی تی پارس