سرگردانی هزینه های كلاهبرداری شده خدمات ارزش افزوده
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره زمان بازگشت هزینه كلاهبرداری های صورت گرفته در حوزه خدمات ارزش افزوده اظهار داشت: ما شكایتی را تنظیم كرده و به قوه قضاییه فرستادیم و آنها هم در دستور بررسی های خود قرار دادند.
به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS نامیده می شوند، شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها همچون تماس صوتی و پیامک معمول است، همچون شامل مسابقات و رای گیری، تبلیغات موبایلی، تلویزیون آنلاین، پخش یا دانلود موسیقی و اطلاع رسانی. بااینکه استفاده از این خدمات ارزش افزوده باید اختیاری و توسط کاربر انتخاب شود، اما ارائه این خدمات برای بعضی از شرکت های ارزش افزوده، به روشی برای کلاهبرداری از کاربران تبدیل شد.
بعد از آن، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- مهر ماه سال قبل درباره کلاهبرداری های ارزش افزوده گفت پنج شرکت دراین زمینه شناسایی شده که یک شرکت پشت همه اینهاست و حتی در یک پرونده ۳۳ میلیارد کلاهبرداری انجام شده، به مردم برگردانده شده است. بعد از آن نیز اعلام نمود شرکت های خدمات ارزش افزوده در طول این مدت به ادعای خودشان ۱۳ هزار میلیارد تومان درآمد داشتند.
آذری جهرمی همین طور اعلام نمود اگر خدمات واقعی ارزش افزوده که در پشتیبانی از کسب وکارها صورت می گیرد از کلاهبرداری ها جدا نشود، کل خدمات ارزش افزوده برای همیشه تعطیل خواهد شد. در نهایت ضوابط استفاده از خدمات ارزش افزوده در مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات موسوم به «پایان وس» تصویب و از ۱۹ خرداد لازم الاجرا شد.
التزام اپراتورها به رعایت مصوبه اختتام وس
در این راستا حسین فلاح جوشقانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مصوبه موسوم به اختتام وس اظهار نمود: بعد از ابلاغ مصوبه ۳۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات، اپراتور رایتل اعلام نمود می خواهد خدمات ارزش افزوده را از طرح تجاری خود حذف کند، چون ارائه خدمات ارزش افزده الزامی ندارد و رایتل برمبنای بررسی های خود به این نتیجه رسیده است. البته اپراتورهای دیگر هم برمبنای مصوبه عمل می کنند.
وی توضیح داد: بر طبق این مصوبه، مشترکان می توانند برای ارزش افزوده اعتبار ویژه بخرند، همانطور که برای خدمات پایه هم سیمکارت خودرا شارژ می کنند. دیگر اینکه قبوض مشترکان در حوزه ارزش افزوده و خدمات پایه به صورت جداگانه محاسبه می شود که مردم بدانند هزینه هر کدام از این خدمات چقدر است و نهایتا به سبب خدمات ارزش افزوده، خدمات پایه شان هم قطع نشود.
فلاح جوشقانی اشاره کرد: ما از کسب وکار شفافی که روندش مشخص باشد و به روش های فریبنده عمل نکند، بلکه با روش های سالم، مردم را به خدمات ارزش افزوده جذب و نیازشان را برطرف کند، حمایت می نماییم و مصوبه ۳۰۰ هم در همین راستاست. بدین ترتیب مردم حاضرند برای سرویسی که به آن نیاز دارند، اعتبار بخرند و هزینه بدهند و سرویسی هم که به روش های مختلف ممکنست کلاهبرداری کند، حذف می شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پاسخ به این پرسش که هزینه کلاهبرداری های صورت گرفته چه زمانی به مشترکان برگردانده می شود، اظهار داشت: ما شکایتی را تنظیم کردیم و به قوه قضاییه فرستادیم و آنها هم در دستور بررسی های خود قرار دادند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره علت کند بودن روند انجام بررسی ها اظهار نمود: علت را باید از مسئولان قوه قضاییه پرسید. آنجا هم حتما فرآیندهای خودش را دارد و من اطلاعی ندارم و نمی توانم درباره آن قضاوت کنم اما ما وظیفه مان این بود که این موارد را اعلام نماییم.
فلاح جوشقانی قبل از این درباره شکایت مشترکان از خدمات ارزش افزوده و برگشت هزینه ها بیان کرده بود: ما اعلام کردیم این سرویس ها از مردم دریافت شده و فهرست این شکایات را به قوه قضاییه فرستادیم که در نوبت بررسی قرار دارد. اگر قوه قضاییه حکم کند که هزینه ها برگردانده شود، به اپراتورها اعلام می نماییم. البته خیلی از این هزینه ها را هم اپراتور خودش دریافت نکرده و سهم شرکت های دیگر بوده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همین طور اخیرا در توییتر نوشت: تقاضای صدور دستور موقت برای توقف اجرای مصوبه موسوم به اختتام وس در دیوان عدالت اداری رد شد. برای صیانت از حق الناس نظارت بر اجرای مصوبه با تمام توان ادامه دارد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب