بررسی اثرات شیوع كرونا بر شركت های فضایی حاكیست
دو تغییر عمده مدل كسب وكار شركت های فضاپایه در بحران كرونا
به گزارش پارس آی سی تی بر مبنای بررسی های سازمان فضایی در زمینه اثرات شیوع كرونا بر كسب و كارهای فضاپایه ۵۷ درصد شركت هایی كه در حوزه سنجشی فعال بودند، به علت دوركاری خیلی از مشاغل، با افزایش بازار مواجه گشتند كه این امر بر تصمیم شركت ها در تغییر مدل كسب وكارها اثرگذار بوده است.
به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا بر اساس آمارهای اداره كل توسعه كسب و كارهای فضاپایه معاونت توسعه كاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران هم اكنون ۱۸۰ شركت در حوزه فضایی بوجود آمده است كه از این تعداد ۱۰۰ شركت فضا پایه، ۵۰ شركت با فعالیت دوگانه و ۳۰ شركت با ظرفیت توسعه فضا مشغول به فعالیت هستند.
فعالیت این شركت ها شامل ۳ دسته حوزه بالا دستی، میان دستی و پایین دستی می شود. بخش بالا دستی شامل شركت های سازنده ماهواره و زیر سیستم ها، در بخش میان دستی شامل اپراتورها، سیستم های زمینی و فضایی و سازندگان تجهیزات ناوبری و مخابراتی و در بخش پایین دستی شامل خدمات مشاوره ای است.
بر اساس برآوردها میانگین سنی شركت های فضا پایه ۳ تا ۶ سال است.
اثرات انتشار كرونا بر روی كسب و كارهای فضا پایه
این بررسی ها نشان داده است ۲۹ درصد از شركت های فعال در حوزه فضایی با انتشار كرونا گرفتار ضررهای مالی می شوند و ۲ درصد از آنها مجبور به دادن منابع انسانی خواهند شد. علاوه بر آن ۵۱ درصد مجبور به تعطیلی موقت كسب و كار تا فروكش كردن كرونا خواهند شد و ۲۱ درصد هم تأثیر مشكل سازی نداشته اند، ولی هیچ یك از واحدهای فناور فعال در این عرصه به تعطیلی دائم كسب و كار نرسیده اند.
در این گزارش سوالی با این مضمون عنوان شد كه "اگر شركتی پروژه ای ندارد و كسب و كارشان تعطیل شده باشد، تا چه بازه زمانی می تواند استارتاپ یا شركت خویش را سرپا نگه دارد؟ نتیجه پاسخ این بود: ۲۹ درصد شركت های حوزه بالا دستی و سازندگان زیر سیستم ها به علت قطع شدن ارتباطات بین المللی و عدم استفاده از محیط كارگاهی بزودی و بدون كمك مالی دولت آغاز به تعدیل نیرو و بستن شركت ها خواهند كرد.
۵۷ درصد از شركت ها كه عموما شركت های پایین دستی و عرضه دهنده خدمات فضایی هستند، با افزایش بازار در دوران انتشار كرونا مواجه گشتند و خدمات سنجش از دور آنها به كمك دوركاری و فاصله گذاری اجتماعی آمده است.
با توجه به شرایط فعلی ۷۱ درصد از شركت ها برای ادامه بقا به كمك مالی دولت در چارچوب وام نیاز دارند.
بحران انتشار كرونا سبب تغییر در مدل كسب و كارها شده است، بگونه ای كه ۴۷ درصد از شركت های حوزه بالا دستی، ۳۳ درصد در بخش پایین دستی و ۱۰ درصد در حوزه میان دستی مدل كسب و كارهای خویش را تغییر داده اند.
از این میزان ۱۱ درصد برای كوتاه مدت و محدود به دوران بحران شیوع كرونا، ۱۱ درصد هم برای دوران بحران و هم بعد از آن و ۱۳.۴ درصد برای بعد از اتمام بحران هم مدل كسب و كار خویش را تغییر داده اند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب