گزارش تحلیلی مهر؛
وعده های تكراری برای افزایش سرعت اینترنت
پارس آی سی تی: وزیر ارتباطات درحالی از برنامه ریزی برای افزایش 4 برابری سرعت اینترنت خانگی خبر می دهد كه این وعده را از سال 97 داده بود اما همچنان رفع اشكال سرعت اینترنت، یكی از مهمترین مطالبات كاربران است.
به گزارش پارس آی سی تی به نقل از مهر، مشكل كیفیت سرعت اینترنت خانگی این روزها كاربران بسیاری را به ستوه آورده است و كاربران معتقدند نسبت به هزینه ای كه بابت سرعت اینترنت پرداخت می كنند، سرویس مناسبی از اپراتورها دریافت نمی كنند. این مشكل در روزهای خانه نشینی و قرنطینه كاربران به سبب شیوع ویروس كرونا پررنگ تر شده و خیلی از كاربران به سبب آنكه كیفیت سرویسی كه دریافت می كنند با آنچه كه قرار بود از طرف اپراتور ارائه شود متفاوت می باشد، نارضایتی خودرا در شبكه های اجتماعی، سامانه نت سنج پلاس و سایت اپراتورها اعلام می كنند. البته موضوع قطع و وصلی و كندی سرعت اینترنت بیشتر مربوط به كاربران خانگی است و كاربران اینترنت موبایل كمتر از كیفیت سرویس خود نارضایتی دارند. مشكل كیفیت اینترنت خانگی از آمارهای ارائه شده از وضعیت ICT كشور نیز مشهود است. به نحوی كه افزایش تعداد كاربران اینترنت خانگی طی سال های اخیر روند كندی داشته است و با وجود اینكه ضریب نفوذ اینترنت موبایل بیش از ۷۶ درصد است و ۶۳ میلیون نفر در كشور با تلفن همراه به اینترنت وصل می شوند، ضریب نفوذ اینترنت ثابت خانگی تا آخر سال ۹۸ حدود ۱۰ درصد بوده و تنها ۸ میلیون نفر بوسیله ADSL به اینترنت متصل می شوند. در این میان پیگیری ها از شركت ارتباطات زیرساخت به این جمله ختم می شود كه «مشكل پهنای باند و كمبود ظرفیت در كشور وجود ندارد»؛ اما در آن سوی ماجرا نتیجه تماس كاربران با اپراتورهای مربوطه، نوار ضبط شده ای با این مضمون است كه «افت سرعت اینترنت مربوط به مشكلی خارج از شبكه اپراتور است.»در این شرایط وزیر ارتباطات روز گذشته وعده افزایش سرعت ۴ برابری اینترنت را مطرح كرده است.جهرمی: سرعت اینترنت خانگی را حداقل ۴ برابر می كنیممحمدجواد آذری جهرمی ۲ روز گذشته با بیان این خبر كه سرعت اینترنت خانگی را حداقل ۴ برابر خواهد كرد، در توئیتر نوشت: امروز عملیات اجرایی ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در استان تهران و قم شروع شد و در هفته آینده، سایت ثبت نام شروع به كار خواهدنمود. وی اصرار كرد كه اولویت توسعه با مناطقی است كه سرعت نسل ۴ موبایل در آنها از متوسط كشوری پایین تر است. وزیر ارتباطات شب گذشته نیز با حضور سرزده به مراكز كنترل شبكه برخی اپراتورهای اینترنت در اینستاگرام نوشت: «قول دادیم، عمل می نماییم. پای وعده ای كه دادیم هم می ایستیم! در ادامه تلاش هایی كه شروع كردیم، امروز خودم مجدداً پای سیستم رفتم. منتظر كاغذ بازی نماندیم و شبانه روزی تلاش می نماییم كه با نصب سیستم های VDSL سرعت اینترنت ثابت را ۴ برابر نماییم. وی اظهار داشت: «سامانه ثبت نام از هفته آینده در خدمت شما خواهد بود تا ثبت نام نمایید و VDSL تحویل بگیرید.»
سوابق وعده جهرمی برای افزایش سرعت اینترنت از بهمن ۹۷اما سابقه وعده وزیر ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت، به قبل از این زمان بر می گردد. وی در بهمن ماه سال ۹۷ نیز از بهره برداری از نسل جدید اینترنت خانگی مبتنی بر تكنولوژی FTTC و VDSL كه امكان دسترسی به سرعت ۷۰ مگابیت را برای كاربران فراهم می آورد، آگاهی داده بود و اظهار داشت: «این امكان به زودی در كل كشور اجرایی می شود.»در آن زمان آذری جهرمی در شبكه اجتماعی اینستاگرام نوشت: «نسل جدید اینترنت خانگی با حداقل سرعت ۷۰ مگابیت در ثانیه بعد از دزفول، در شهر پردیس به بهره برداری رسید. این تكنولوژی در فاز ۸ شهر پردیس رودهن به بهره برداری رسیده و حدود ۲۸ هزار مشترك می توانند از این فنآوری كه با سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام شده است، بهره ببرند.»وی با اشاره به افزایش حداكثر سرعت اینترنت خانگی از ۱۶ مگابیت به حداقل ۷۰ مگابیت در شهر دزفول اعلام نمود: «با ارتقای تكنولوژی ADSL به FTTC این كار امكان پذیر شده و در آستانه دهه فجر یكی از اپراتورهای اینترنت این تكنولوژی را در دزفول ارتقا داد و ۶ هزار مشترك این حس را تجربه كردند.»پس از آن نیز وزیر ارتباطات در تیرماه ۹۸ بار دیگر از برنامه ریزی برای جایگزینی اینترنت VDSL بعنوان نسل جدید اینترنت خانگی بجای سرویس ADSL در كشور آگاهی داد و اظهار داشت: « ظرفیت واگذاری این سرویس با چهار برابر سرعت برای دو میلیون مشترك فراهم گشته است.»وی در تیرماه ۹۸ و در حاشیه نمایشگاه الكامپ در جمع خبرنگاران اظهار داشته بود: « سیاستگذاری جدید ما برای توسعه شبكه پهن باند ثابت اینترنت این است كه از امروز شركت مخابرات ایران، سرویس VDSL كه اینترنت مشتركان را تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه افزایش می دهد، عرضه نماید. شركت مخابرات ایران از امروز این سرویس را در سراسر كشور راه اندازی می نماید و دو میلیون پورت VDSL و متوسط سرعت ۴۰ مگابیت بر ثانیه به متقاضیان عرضه خواهد شد.»وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاكید بر اینكه به سبب عقب ماندگی ما در حوزه شبكه ارتباطات ثابت، وضعیت خوبی در این بخش نداریم، اظهار داشت: «با راه اندازی سرویس VDSL، امیدواریم كه این عقب ماندگی جبران شود و سایر اپراتورها نیز می توانند این امكان را برای مشتركانشان فراهم آورند.»به گفته آذری جهرمی، «به دلیل فاصله زیاد خطوط مسی تا مراكز مخابراتی، ۳۰ درصد مشتركان تنها به اینترنت دو مِگ دسترسی دارند و ۱۶ درصد مشتركان می توانند اینترنت ۸ تا ۱۶ مگ دریافت نمایند بنا بر این در صورت راه اندازی و توسعه سرویس VDSL، مشكل سرعت مشتركان حل خواهد شد. همین طور در شروع این سرویس، ظرفیت دو میلیون پورت در سراسر كشور، آماده واگذاری است.»طرح چند ابهام برای وعده افزایش سرعت اینترنت خانگیحال با وجود سوابق وعده داده شده از طرف وزیر ارتباطات و شواهدی كه از سرویس دهی اپراتورها وجود دارد، چند ابهام برای بهره برداری از نسل جدید اینترنت خانگی (VDSL ) وجود دارد. نخست اینكه چه تضمینی وجود دارد كه این دفعه اپراتورها به كاربران سرعت واقعی سرویس VDSL را عرضه كنند در صورتیكه هر بار با بهانه های مختلف حتی كیفیت سرویس واقعی ADSL را نیز به كاربران خود ارائه نمی دهند. نكته دوم این است كه در صورتیكه شركت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها اختلال را نمی پذیرند و یا مشكل كیفی سرویس را به گردن یكدیگر می اندازند و سایت نت سنج پلاس و سامانه شكایت ۱۹۵ نیز كارآیی لازم را برای پیگیری نارضایتی كاربران ندارد، چه نهادی پاسخگو است؟ حتی اگر كاربر بجای ADSL به VDSL دسترسی داشته باشد. از طرف دیگر به دنبال وعده وزیر ارتباطات برای ارتقای شبكه ADSL به VDSL در سال ۹۸، اپراتورها خواهان افزایش تعرفه اینترنت شدند كه در آن زمان، جهرمی از اپراتورها خواست تجهیزاتشان را به روز كنند تا اجازه افزایش قیمت بدهد. این مساله حتی در نظرسنجی از كاربران نیز پرسیده شد كه آیا با افزایش قیمت اینترنت در ازای ارتقا از ADSL به VDSL موافقند یا خیر. با این وجود این سوال مطرح می شود كه اگر ارتقای سرویس ADSL و یا ۴ برابری سرعت اینترنت، مستلزم پرداخت هزینه بیشتری باشد، چه تضمینی برای دریافت كیفیت مناسب و سرعت واقعی سرویس وجود دارد؟با تمام این تفاسیر خیلی از كاربران اینترنت معتقدند كه نیازی به ۴ برابر سرعت اینترنت ندارند؛ بلكه توقع دارند مطابق با همان هزینه ای كه پرداخت می كنند و سرویسی كه از همان ابتدا از طرف اپراتور به آنها وعده داده شده، اینترنت را با سرعت واقعی خود دریافت نمایند. چونكه برای مثال كاربرانی كه هزینه اینترنت ۴ مگابیتی را پرداخت می كنند حتی به سرعتی در حد ۲ مگابیت هم دسترسی ندارند و مدام با قطع و وصلی و افت كیفی سرعت مواجه می باشد.
منبع: پارس آی سی تی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب