پارس آی سی تی

هنوز گزینه حمله سایبری به فیسبوك روی میز است

هنوز گزینه حمله سایبری به فیسبوك روی میز است

به گزارش پارس آی سی تی بعضی از تحلیلگران و كارشناسان بر این باورند كه هنوز احتمال حمله سایبری در قطعی و اختلالات گسترده ای كه هفته پیش در فیس بوك و اینستاگرام به وجود آمد، به قوت خود باقیست.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، خیلی از كارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه فناوری به دنبال این هستند كه آیا واقعاً حمله سایبری باعث قطعی و اختلال در شبكه اجتماعی فیسبوك و زیرمجموعه هایش نظیر اینستاگرام در هفته اخیر شده است یا خیر.
هفته گذشته بود كه شبكه اجتماعی اینستاگرام و فیسبوك با قطعی و اختلالات گسترده ای مواجه گردید و دسترسی خیل عظیمی از كاربران را با مشكل روبه رو كرد. همان زمان بود كه خیلی از كارشناسان و كاربران از احتمال حملات سایبری به فیس بوك و اینستاگرام سخن گفته و خبر دادند اما چند روز پس از این گمانه زنی ها خود فیسبوك اعلام نمود كه هیچ حمله سایبری در كار نبوده و این احتمال را به صورت كلی رد و تكذیب نمود. حالا خیلی از تحلیلگران بر این باورند با اینكه فیسبوك تمامی احتمالات حملات سایبری به سرورهای این غول شبكه اجتماعی را رد كرده اما در عین حال هیچ شفاف سازی در مورد علت این حادثه نكرده و هنوز ابهامات گسترده ای در مورد قطعی و اختلال گسترده ای كه هفته پیش برای فیس بوك و اینستاگرام بوجود آمد وجود دارد.
خیلی از آنها بر این باورند كه تنها فاكتور زمان می تواند علت واقعی چالش به وجود آمده برای فیس بوك را مشخص نماید اما متخصصان احتمال حمله سایبری را با اینكه فیس بوك آنرا به صورت كلی تكذیب كرده است از تخمین و گمانه زنی های خود خارج نمی كنند بعنوان مثال مكس ایزا، استاد كامپیوتر در دانشگاه سنترال لنكشایر، می گوید برخلاف گزارش هایی كه فیس بوك در مورد اختلال سرورها و افزایش حجم داده در آنها را منتشر نموده و عرضه داده است هنوز احتمال زیادی وجود دارد كه این قطعی و اختلالات بر اثر عملیات خرابكارانه مجرمان سایبری صورت گرفته باشد چون كه در موارد مشابهی كه در سال های اخیر برای غول های تكنولوژی به وجود آمده است، می توان دریافت كه پس از مدت ها آنها متوجه شدند كه قطعی در سرویس های شأن به خاطر حملات DDoS بوده است.
البته وی خاطر نشان كرده است كه تا زمانی كه تحقیقات و بررسی های كامل و دقیقی بر روی این مشكل انجام نشده است نمی توان به صورت جدی و قطعی اظهار نظری در مورد علت قطعی و اختلالات گسترده ای كه برای فیس بوك و اینستاگرام به وجود آمده داشت.
با این وجود وی اعتقاد دارد كه حتی اگر این اختلالات به خاطر مشكلات داخلی فیس بوك هم به وجود آمده باشد و حمله سایبری در كار نبوده باشد، باز هم امكان دارد مجرمان سایبری از حساب كاربری كاربران فیسبوك و اینستاگرام سو بهره برده و از فرصت قطعی و اختلال گسترده بهره جسته و داده های كاربران را تحت كنترل و فرمان خود گرفته باشند. وی می گوید بدین ترتیب احتمال این وجود دارد كه الان اطلاعات شخصی و حریم خصوصی كاربران اینستاگرام و فیس بوك در خطر باشد.
طبق گزارش مجله فوربس، ادوارد گایلین، بعنوان یك مشاور امنیتی و افسر پلیس بازنشسته هم كه با توضیحات فیس بوك قانع نشده و هنوز احتمال حملات سایبری به سرورهای این شبكه اجتماعی را بالا می داند، می گوید كه ابهامات زیادی در مورد اظهارات سخنگوی فیس بوك وجود دارد و این امر اعتماد به سخنان این غول فناوری را دشوارتر می كند.
حال این سوال در ذهن خیلی از كاربران به وجود می آید كه در صورت پذیرش فرضیه حمله سایبری به سرورهای فیسبوك چه كسی است امكان دارد به آن حمله كند؟
در پاسخ به این سوال خیلی از كارشناسان معتقدند مجرمان سایبری در سطح كشوری و با حمایت بعضی از دولت ها می توانند در این حمله نقش داشته باشند چون كه فیسبوك بعنوان یكی از بزرگترین و پررنگ ترین شبكه های اجتماعی است كه بعنوان پلت فرم رسانه ای تأثیرات سیاسی مهم و بزرگی برای دولت و جوامع مختلف دارد و از تأثیرگذاری زیادی هم بر روند انتخابات و رأی گیری های سیاسی مختلف برخوردار می باشد بنابراین احتمال زیادی وجود دارد كه مجرمان سایبری با اهداف و انگیزه های مختلف به سمت و سوی هك و نفوذ به اطلاعات شخصی و هویتی كاربران عضو فیس بوك و اینستاگرام ترغیب شوند. اما به هر حال هنوز نمی توان اظهار نظر قطعی در این مورد كرد چراكه هنوز شواهد دال بر حمله سایبری در این رخداد وجود ندارد و تنها بر مبنای فرضیه بعضی از تحلیلگران، می توان اظهار داشت كه كشورها یا دولت های مختلفی پشت پرده فرضیه حمله سایبری به سرورهای فیس بوك بودند كه احتمال می دادند این شبكه اجتماعی با پلت فرم و محبوبیت گسترده ای كه در اختیار دارد می تواند تأثیرگذاری زیادی بر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنها گذاشته و تهدیداتی برای آنها بوجود بیاورد.



1398/01/03
14:24:11
5.0 / 5
1458
تگهای خبر: اینستاگرام , تكنولوژی , دانشگاه , شبكه اجتماعی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
آی سی تی پارس