پارس آی سی تی

مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری

مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات در هفته جاری

به گزارش پارس آی سی تی، قانون عجیب فروش خطوط رند تلفن ثابت و پاسخ مخابرات، ابلاغ مصوبه ستاد تنظیم بازار در رابطه با تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت به مخابرات و پیام اخطار زلزله، عناوین مهم ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته جاری بود.



به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، بعضی از مشترکان می گویند هنگام فروش تلفن ثابت خود متوجه شده اند که شماره تلفن ثابت آنها بعد از تعیین معیارهایی شامل شماره های رند و با ارزش به حساب می آید و در نتیجه امکان فروش آنرا ندارند؛ مگر این که هزینه رند بودن را به مخابرات بپردازند. در همین رابطه، داوود زارعیان - معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات ایران - در گفتگو با ایسنا، در رابطه با این مورد اظهار داشت: دو دسته شماره های رند داریم؛ یک دسته شماره هایی است که مشتریان بعنوان شماره رند از ابتدا از شرکت مخابرات خریداری نموده و دسته دیگر شماره های رندی است که مشترک خریداری نکرده بلکه به صورت تصادفی برای مشترک ثبت شده است.

وی اضافه کرد: برپایه پروانه شرکت مخابرات ایران این دسته از شماره ها (دسته دوم) در واقع مالکیتی ندارد البته تا وقتی که خود فرد بخواهد از آن استفاده نماید، می تواند آنرا در اختیار داشته باشد؛ در واقع مشترک برای این دسته از شماره های رند تلفن ثابت در ابتدا هزینه ای پرداخت نکرده است.

زارعیان تشریح کرد: ازاین رو با توجه دسته دوم شماره های رند که طبق پروانه برای شرکت مخابرات است، در مرحله اول سه گونه تسهیلات برای آنها که به صورت تصادفی برای مشترک انتخاب شده توسط این شرکت در نظر گرفته شده است. یکی این شماره ها می تواند برای خود مالک جا به جا شود؛ دوم اگر خانه فروخته شده است، شماره به نام مالک می شود و سوم اگر این خط ورثه ای شد، باز هم نقل و انتقال صورت می گیرد. با این تسهیلات در نظر گرفته شده ۹۰ درصد محدودیت ها برداشته شده است.

کمبود تراشه جهان را با چه بحرانی روبه رو می کند؟

کمبود تراشه، زاده یک محاسبه اشتباه بعد از شیوع پاندمی ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بود. هنگامی که پاندمی کووید ۱۹ در سرتاسر جهان گسترش پیدا کرد، خیلی از شرکتها انتظار داشتند مردم با دشوار شدن شرایط اقتصادی، میزان هزینه هایشان را کاهش دهند. اما مردمی که در خانه حبس شده بودند آغاز به خرید کردند و کامپیوتر های بهتر و نمایشگرهای بزرگتری خریدند تا بتوانند از خانه به کار ادامه دهند. برای کودکانشان لپ تاپ های جدیدی برای یادگیری از راه دور خریداری کردند. تلویزیون های ۴k، کنسولهای بازی، دستگاه هایی مانند کف شیرساز، سرخ کن و مخلوط کنهای قوی خریداری کردند تا زندگی در قرنطینه را دلپذیرتر کنند.

اما خودروسازان هم غفلت کردند؛ این شرکتها کارخانه هایشان را تعطیل کردند چونکه تقاضا به علت عدم امکان رجوع برای خرید سقوط کرده بود. کمبود تراشه در سال ۲۰۲۱ به شرکتهای مختلف از تسلا گرفته تا اپل و مایکروسافت ضربه زده است. راینهارد پلوس، مدیرعامل شرکت اینفینئون در مصاحبه با نشریه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ گفت کمبود تراشه در حوزه هایی که ظرفیت توسعه آنها نسبت به تقاضای مصرف کننده آهسته است، امکان دارد در سال ۲۰۲۳ هم ادامه پیدا کند.

به گفته پلوس، نیازهای دورکاری کارمندان و تبعات کمبود تراشه در صنعت خودروسازی بعد از تاخیرهای ناشی از پاندمی، به پیشران های اصلی برای صنعت تراشه تبدیل گشته اند؛ رواج خودرو های برقی و تقاضای رو به رشد برای انرژی تجدیدپذیر از دیگر عوامل سهیم در کمبود تراشه بوده اند.

برقراری تماس صوتی بین پیام رسان های داخلی و اپراتورها در چه مرحله ای است؟

تماس صوتی (Call Out) نوعی قابلیت تماس بین پیام رسان ها و اپراتورها فراهم می آورد و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام رسان مشابه داشته باشند. برای نمونه کاربری که پیام رسان گپ یا سروش و دیگر پیام رسان های داخلی را نصب کرده باشد، می تواند از راه این پیام رسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد. بعد از محدود شدن برخی پیام رسان های خارجی طی سالهای گذشته و در چندین مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام رسان های دیگر همچون نمونه های مشابه خارجی و داخلی آغاز شد؛ باآنکه هنوز تعداد کاربران پیام رسان های داخلی با رقبای خارجی شان قابل قیاس نیست، اما برخی افراد استفاده از امکانات ابزارهای بومی را به ابزارهای خارجی ترجیح می دهند.

طبق برخی تحلیل ها، امکانی چون پرداخت از راه پیام رسان های بومی از مواردی است که نسبت به پیام رسان های خارجی، برای این ابزارهای داخلی برتری بوجود می آورد. حالا برخورداری از امکان تماس صوتی برای پیام رسان های بومی هم می تواند خصوصیت دیگری باشد که کاربران را به استفاده از این ابزارها تشویق کند.

در همین رابطه پیگیری ایسنا از اپراتور همراه اول در رابطه با آخرین وضعیت راه اندازی تماس صوتی با مشترکان موبایل از راه پیام رسان های داخلی به این نتیجه رسید که در حال حاضر اقدامات لازم در این حوزه در حال انجام است و بیشتر این آمادگی باید از جانب پیام رسان ها وجود داشته باشد و اپراتورهای تلفن همراه کارشان راحت است و خیلی پیچیدگی ندارند؛ همینطور اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) در رابطه با این مورد به ایسنا اعلام نمود این طرح برای اجرایی شدن نیازمند دو اقدام فراهم شدن زیرساختهای فنی در سمت اپلیکیشنها و تعیین تعرفه اقتصادی که پاسخگوی توسعه مورد نیاز شبکه باشد، است.

چند روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند؟

طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور از اواخر سال ۱۳۸۴ مطرح و مهم ترین دلیل پیاده سازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام گردید. این شبکه متشکل از زیرساخت های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه ای حفاظت شده نسبت به اینترنت و شبکه ای با امکان عرضه انواع محتوا و خدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم است.

در همین رابطه اخیرا عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک پیام رسان داخلی در رابطه با آخرین وضعیت اتصال روستاها به شبکه ملی اطلاعات اظهار نمود: برنامه توسعه پوشش اینترنت روستایی توسط همکارانم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنان با سرعت دنبال می شود. از ۱۶ مهر تا ۱۴ آذر تعداد ۳۳۷ روستا در پهنای جغرافیایی ۲۷ استان کشور به شبکه ارتباطی متصل شده اند که در مجموع آنها ۲۹۷۵۸ خانوار با حدود ۱۰۳ هزار نفر جمعیت از ارتباطات پایدار و پرسرعت برخوردار شدند.

مصوبه ستاد تنظیم بازار در رابطه با تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت به مخابرات ابلاغ شد

طبق این گزارش، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصوبه ستاد تنظیم بازار در رابطه با حداقل نگهداری تلفن ثابت را در جهت اجرای مصوبه این ستاد در خصوص نحوه تنظیم هزینه ماهانه تلفن ثابت و همچنین، اجرایی شدن مصوبه شماره ۴۶۶ شورای رقابت را در چارچوب مصوبه شماره ۳۳۸ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با مبحث فوق را به شرکت مخابرات ایران ابلاغ نمود. طبق اعلام شرکت مخابرات ایران، این الحاقیه در قالب مصوبه مورخه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ ستاد تنظیم بازار در چارچوب اعطاکننده پروانه (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) به دارنده پروانه (شرکت مخابرات ایران) ابلاغ گردیده و قابلیت اجرایی دارد.

پیام اخطار زلزله هک نبوده است

ظهر روز چهارشبه ۱۶ آذر، پیامی که به نظر می رسید از جانب گوگل و تحت سیستم عامل تلفن های همراه ارسال شده باشد، برای بعضی از شهروندان ارسال شد. این پیام که با عنوان اخطار زلزله بر روی گوشی تلفن همراه بعضی از شهروندان ظاهر شده بود، دارای چنین محتوایی بود: اخطار زلزله؛ آرام باشید و به پناهگاهی در اطراف بروید» اما پیگیری های ایسنا نشان داد که چنین پیامی صحت نداشته و جعلی است.

در همین رابطه حامد حکاکان - مدیر کل ارتباطات همراه اول - در یک گفت وگوی تلویزیونی دراین باره اظهار داشت: عذرخواهی می کنم از مشترکینی که این پیام را به اشتباه دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: این نوید را می دهم که هیچگونه هک و یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این مورد متاسفانه به خاطر خطای تیم تحقیقاتی که داشتند روی قابلیت اخطار بلایای طبیعی سیل یا زلزله کار می کردند بود و قرار بود صرفاً آن تیم تحقیقاتی پیام را دریافت نمایند.

همراه اول هم در اطلاعیه ای ضمن عذرخواهی از مشترکان خود اعلام نمود هیچگونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام به علت خطای یک تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست سرویس جدید اخطار بلایای طبیعی بوده است که تیم تحقیقاتی که درحال تست سرویس اخطار بلایای طبیعی بوده به اشتباه پیام را برای تعدادی از مشترکان همراه اول در شهر تهران ارسال کرده است.

پس از این مورد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم دستور پیگیری مبحث و برخورد با مقصرین احتمالی را داد.





منبع:

1401/09/18
12:40:47
5.0 / 5
273
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آی سی تی پارس