پارس آی سی تی
در گزارش پارس آی سی تی تشریح شد؛

چالش های پیش روی تولید سخت افزار و نرم افزار در کشور

چالش های پیش روی تولید سخت افزار و نرم افزار در کشور

یک فعال فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال با تشریح چالش های پیش روی تولید سخت افزار و نرم افزار در کشور، تعدد مجاری قانونی برای صدور مجوز کسب و کارهای ICT را یکی از معضلات این بخش عنوان نمود.


محمد حسین کاشی کارآفرین و فعال فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت پیش روی تولید سخت افزار و نرم افزار در کشور در سالی که با عنوان «تولید؛ پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نامیده شده است، اظهار داشت: تولید محصولات فناوری اطلاعات در کشور را می توان در دو بعد سخت افزاری و نرم افزاری پیگیری کرد. از بعد سخت افزاری به خاطر شرایط فعلی نمی توانیم تجهیزات در رابطه با لبه تکنولوژی تولید نماییم. اکنون یک سری از اختراعات و تجهیزات در اختیار معدود کمپانی هایی در جهان است که به سبب مسائل تحریم، با ما در ارتباط نیستند و انتقال تکنولوژی در این عرصه صورت نمی گیرد. وی با اشاره به سهم بالای ۵۰ درصدی یکی از شرکت های کره ای از بازار موبایل ایران، اظهار داشت: با این وجود شاهد این هستیم که گوشیهای این کمپانی و یا حتی قسمتی از قطعات آن هم در کشور ما تولید نمی گردد و ما فقط مصرف کننده هستیم. اما اگر روال به درستی طی می شد حداقل باید قسمتی از اجزا و قطعات مربوط به این کمپانی و تجهیزات آن در کشور ما تولید می شد. در این صورت شاهد تشکیل یک اکوسیستم تولید سخت افزار در کشور بودیم. اما اکنون این اکوسیستم و زنجیره در کشور ما وجود ندارد. کاشی با اعلان اینکه برای تولید یک تجهیز سخت افزاری در زمینه مخابرات و کامپیوتر در کشور با موانع بسیاری روبرو می باشیم، اشاره کرد: چونکه زنجیره ارزش تولید در لایه سخت افزار بصورت کامل در کشور ما شکل نگرفته و ما مجبور می شویم که برای ساخت یک تجهیز، برخی قطعات را به کشور دیگری بفرستیم تا عملیاتی روی آن صورت گیرد و باردیگر به کشور بازگردد. وی اظهار داشت: برای مثال شاهد بوده ام که در حوزه تولید یک تجهیز مخابراتی، تولیدکننده مجبور شد برای جوش دادن و اتصال یک لایه آلیاژ به سبب نبود تکنولوژی خاص جوش و شرایط ویژه این محصول در ایران، محصول را به کشور چین ارسال نماید و این عملیات پس از اجرا در کشور چین، بعد از برگشت محصول، سایر فرآیندها را در داخل ایران انجام دهد. این مساله به سبب نبود زنجیره ارزش و عدم شکل گیری اکوسیستم در تولید تجهیزات مختلف سخت افزاری در رابطه با حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است. جهت دهی درستی برای تولید نرم افزار در کشور وجود ندارد کاشی به چالش های پیش روی حوزه نرم افزار هم اشاره نمود و اضافه کرد: جهت دهی و مسیردهی درستی برای تولید محصولات در جهت رفع نیازهای کشور خصوصاً در زمینه کسب وکار و صنعت دیده نمی گردد. این کارشناس اشاره کرد: البته قسمتی از این مساله به حوزه پیمانکاری باز می گردد؛ اکنون سفارش دهنده اصلی محصولات نرم افزاری سازمانی و در اندازه بزرگ، دولت و مجموعه های حاکمیتی هستند اما به خاطر مشکلات بودجه ای، شرکتها و سازمان های دولتی نمی توانند سفارش پروژه بدهند. این مساله موجب می شود که شرکت هایی که از قبل محصولات سفارشی تولید می کردند گرفتار مشکل شوند. کاشی لایه بعدی در این عرصه که با چالش هم راه است را مربوط به مغزافزار عنوان نمود و اظهار داشت: لایه دیگری در کنار سخت افزار و نرم افزار به مغزافزار مربوط می شود که روی عملکرد و استراتژی تولید محصول تمرکز دارد. مغزافزار می تواند به روش های تولید محصولات لبه تکنولوژی مثل هوش مصنوعی و بیگ دیتا اطلاق شود. وی افزود: در یک استارت آپ مزیت رقابتی اصلی و خاصیت بارز محصول را مغزافزار تعیین می کند. تعیین این استراتژی نیازمند مسیردهی و هدایت برای رفع نیازهای کشور است اما کشور ما در این لایه با خلأ مواجه می باشد و بنا بر این به سمت رفع نیازها گامی برداشته نمی گردد. در همین حال بازار سازی خوبی در این بخش برای بازارهای کشورهای همسایه و سایر کشورها صورت نمی گیرد. تعدد مجاری قانونی برای صدور مجوز کسب و کار این فعال فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال یکی از چالش های پیش روی کسب وکارها و استارت آپهای حوزه فناوری اطلاعات را تعدد مجاری و درگاه هایی عنوان نمود که باید برای آغاز به کار یک کسب وکار به وی مجوز دهند. وی اظهار داشت: بررسی ها نشان میدهد که رتبه جهانی ایران در بخش فاکتورهای محیط کسب وکار از منظر بانک جهانی بالای ۱۰۰ است. در گزارش سال ۲۰۲۰ این عدد و شاخص برای کشورمان ۱۲۷ بوده است. اکنون نهادهایی مانند سازمان نظام صنفی کامپیوتری، شورای اجرائی فناوری اطلاعات، انواع اتحادیه و.......... امثال اینها در صدور یک مجوز برای شروع یک کسب وکار دخیل هستند. البته شاید بسیاری از این نهادها بطور مستقیم مجوزی صادر نمی کنند اما بصورت زنجیروار در فرآیند های اداری به یکدیگر متصل هستند و یک کسب وکار نوپا در گرفتن تاییدیه برای یک محصول یا سرویس به صورتی درگیر خیلی از مجموعه ها و نهادها برای ارائه مجوز یا تأیید محصول خود است. کاشی با اعلان اینکه البته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این سال ها در زمینه فرهنگسازی و تسهیل این فرآیندها اقداماتی داشته است، افزود: اما از آنجا که روح قوانین در رابطه با فضای تجارت کشور ما برای چندین سال قبل است، این مساله در فعالیت کسب وکارها تأثیرات منفی خواهد داشت. در این میان کسب و کارهای موفق با برنامه ریزی و دقت بیشتر اهتمام در کم کردن ریسک های خود در راه اندازی و اجرای مدل کسب وکار خود داشته اند. کشورها با روند تکنولوژی قوانین خودرا به روز می کنند به گفته ی ایشان، نگاهی به قوانین جاری در خیلی از کشورها در زمینه های در رابطه با فضای مجازی نشان میدهد که هر ۳ تا ۴ سال یک دفعه این قوانین به روز می شود و الحاقیه و تبصره به آن افزوده می شود؛ این مساله نشان میدهد که کشورها با روند رشد تکنولوژی، قوانین خودرا به روز می کنند؛ اما در کشور ما قوانین فاصله بسیاری با شرایط دارد. کاشی اضافه کرد: در زمینه فضای مجازی خصوصاً فضای مرتبط به قوانین کسب وکارها، نیازمند تدوین قوانین جامع تر و به روزتر با همفکری همه فعالین اکوسیستم و سایر نهادها و مجموعه ها هستیم. البته در این سال ها با تلاش بخش های مختلف دولت و سایر نهادها نظیر معاونت علمی، این فرهنگسازی و به روز رسانی راهکار ها برای کسب وکارها بسیار نسبت به گذشته تسهیل شده است.

1400/06/13
22:09:27
5.0 / 5
197
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
آی سی تی پارس