پارس آی سی تی
وزیر ارتباطات اعلام كرد

ارتقای 16 رتبه ای ایران در حوزه امنیت سایبری

ارتقای 16 رتبه ای ایران در حوزه امنیت سایبری

به گزارش پارس آی سی تی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که در حوزه امنیت ۱۶ رتبه در سال گذشته ارتقا جایگاه داشتیم، اظهار داشت:  اگر اخباری گهگاه منتشر می شود از مشکلاتی که در حوزه امنیت وجود دارد، به این علت است که ما از ۷ خدمت الکترونیکی به ۱۰۲۳ خدمت رسیدیم و طبیعی است وقتی که این خدمات توسعه می یابد، مسئله امنیت آن هم تبدیل به چالش جدیدی می شود.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در آخرین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم، با اشاره به برگزاری بیست و دومین جلسه شورای اجرای فناوری اطلاعات، اظهار داشت: بعد از تصویب قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که شورای اجرایی فناوری اطلاعات در آن قانون و بر مبنای اساسنامه و شرح وظایف تشکیل شده، ۲۲ جلسه از ابتدا برگزار شده است. پنج جلسه در دولت دکتر احمدی نژاد بود که صرفاً جلسه اول با ۴۵ دقیقه رئیس جمهور وقت تشکیل شده و چهار جلسه بعدی در خلال هشت سال دولت نهم و دهم با ریاست معاونت اول وقت برگزار شده است. در دولت یازدهم این شورا شش جلسه به ریاست معاون اول دولت یازدهم داشته و در دولت دوازدهم این یازدهمین جلسه ای است که تشکیل می شود و ۱۰ جلسه این ۱۱ جلسه به مدیریت جنابعالی برگزار شده که این نشانه اهتمام حضرتعالی به مقوله مهم توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات بخصوص مبحث حائز اهمیت دولت الکترونیکی است.
وی با اعلان اینکه در طول دولت یازدهم و دوازدهم دولت کوشش کرد به وعده هایی که به مردم داد جامه عمل بپوشاند و بخش عمده ای از آنها امروز به ثمر نشسته است، اظهار داشت: امروز ۱۰۰ درصد شهروندان ایران به اینترنت دسترسی دارند و ۹۸.۵ درصد مردم ما در روستاهای کشور در پهنه ایران بزرگ و پهناور متصل به شبکه ملی اطلاعات هستند و به زیرساخت اینترنت دسترسی دارند این در حالیست که در پیش از این ما ۴ میلیون پورت ای دی اس ال در شهرهای کشور داشتیم و در مناطق روستایی که بخش عمده جمعیت نیازمند به خدمت رسانی حضور دارند، اصلا پدیده ای به نام زیرساخت شبکه بعنوان یکی از مهم ترین زیرساخت توسعه دولت الکترونیک وجود نداشت.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر آمار حوزه دولت الکترونیک، بیان نمود: در سال ۹۲ چیزی به اسم گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی یا همان GSP وجود خارجی نداشت اما در دولت یازدهم شکل گرفت و در آخر سال ۱۳۹۵، ۱۷ دستگاه به این پایانه متصل بودند و عرضه خدمت می کردند، ۲۶ دستگاه متصل بودند که خدمت دریافت می کردند و مجموع این ۱۷ دستگاه و ۲۶ دستگاه خدمات گیرنده و خدمات دهنده، بین آنها ۷ خدمت برقرار بود. در انتها تیر ماه سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۶۲ دستگاه اجرایی داریم که به جی اس پی متصل و درحال عرضه خدمات هستند و ۲۰۸ دستگاه اجرایی درحال دریافت خدمات هستند و ۱۰۲۳ خدمت را عرضه می کنند یعنی ۱۷ به ۶۲ و ۲۶ به ۲۰۸ و ۷ به ۱۰۲۳ خدمت الکترونیک در زیرساخت دولت الکترونیکی ارتقا پیدا کرده است.
آذری جهرمی افزود: آمار تجمیعی تبادل اطلاعات این بوده که در آخر سال ۹۵، یک میلیون و ۶۶ هزار و ۴ تراکنش در دولت الکترونیکی تبادل شده و تا آخر تیر ۱۴۰۰، ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۶۷۸ تراکنش به صورت تجمیع چند سال تبادل اطلاعات بین دستگاه های اجرایی انجام شده، مفهوم آن برای این است که از آخر سال ۱۳۹۵ تا آخر تیر سالجاری، مجموعا این ۲ میلیارد و ۸۰۶ میلیون رجوع حضوری مردم به دستگاه های دولتی را حذف کردیم و معنای دیگر آن این است که به همین میزان شفافیت اضافه شده است.
به ۲ میلیارد و ۸۰۰ تبادل الکترونیکی رسیدیم
وی با اشاره به تفکیک آمار تجمیعی تراکنش ها بیان نمود: ما در سال ۱۳۹۵ یک میلیون و ۶۶ تراکنش داشتیم، سال ۱۳۹۶، ۹۷ میلیون تراکنش، در انتها ۹۷ همان ۹۷ میلیون بوده و خیلی تغییری نکرده، در سال ۱۳۹۸ این تراکنش یک میلیارد و ۲۶۷ میلیون شده یعنی یکباره در سال ۹۸ یک رشد ۱۰ برابری را داشتیم، در انتها ۱۳۹۹ آن یک میلیارد و ۲۰۰ دو برابر یعنی ۲ میلیون و نیم شده و تا آخر تیر ماه، ۲ میلیارد و ۸۰۰ تراکنش شده است. این آمار تجمیعی است و آمار سالانه کسر این اعداد از همدیگر است. برش هشت ساله نشان میدهد که عدد یک میلیون در آخر سال ۹۵ به ۲ میلیارد و ۸۰۰ در مجموع رسیده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: کابل جی اس پی را راه انداختیم که خدمات دولت الکترونیک را برای بخش خصوصی عرضه می کند و خدماتی که دولت باید به بخش خصوصی بدهد. در سال 1398 زیرساخت آن راه اندازی شده و در همان سال، یک میلیون و ۵۰۰ هزار استعلام بخش خصوصی را جواب داده و تا آخر تیر ماه ۱۴۰۰، ۲۳۰ میلیون استعلام بخش خصوصی را دولت پاسخ داده از راه زیرساخت دولت الکترونیک که یک رشد قابل توجه است.
آذری جهرمی اشاره کرد: مجموع شاخصهای دولت الکترونیکی که بر مبنای قانون برنامه و دبیرخانه و سازمان فناوری اطلاعات پایش شده، به صورت مشترک ارزیابی شدند و ما امتیازدهی می نماییم به دستگاههای کشوری توسعه خدمات دولت الکترونیکی. این شاخص را مدنظر داشته باشید که در سال ۹۵ که نخستین دوره ارزیابی صورت گرفته، کلاً ۷ خدمت الکترونیکی داشتیم و در سال ۱۴۰۰، ۱۰۲۳ خدمت و روی تک تک این خدمات پایش کیفیت انجام شده است.
وی درباره نمره امتیاز کشوری خدمت ها توضیح داد: نمره ۷ خدمت در سال ۱۳۹۵، ۱۵ بوده و در آخر دوره هفتم ارزیابی که گزارش آن ماه پیش پخش شده، آن ۱۰۲۳ خدمت نمره ۴۵.۳ را دریافت نمودند، میانگین کل کشور. بانک مرکزی از امتیاز صفر در دوره اول به امتیاز ۴۰ در آخر دوره هفتم رسیده و رشد قابل توجهی داشته است. سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی از امتیاز ۱۴ به امتیاز ۳۸.۹ رسیده،. قوه قضاییه از امتیاز ۸.۸ به ۳۴.۱ ارتقا پیدا کرده، وزارت امور اقتصادی و دارایی از ۴۲ به ۶۷.۷، وزارت امور خارجه از ۱۱.۲ به ۲۷.۸، وزارت آموزش و پرورش از ۹.۸ به ۴۵.۳، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از صفر به ۷۸.۹، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ۸.۹ به ۴۴.۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۱۶.۵ به ۷۵.۱، وزارت جهاد کشاورزی از ۲۶.۵ به ۳۷.۸، وزارت دادگستری از صفر به ۱۸.۸، وزارت راه و شهرسازی از ۱۷.۶ به ۴۳.۸، وزارت صنعت، معدن، تجارت از ۱۹.۴ به ۵۴.۵، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری از ۴۷.۵ به ۴۷.۲، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۲.۵ به ۵۱.۶، وزارت کشور از ۱۳.۷ به ۳۱.۱، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ۱۲.۸ به ۵۳.۵، وزارت نفت از صفر به ۳۴.۱ و وزارت نیرو از ۶.۶ به ۴۸.۵ و در انتها وزارت ورزش و جوانان از ۱۳.۷ به ۴۹ ارتقا پیدا کرده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه انتظاری که از دستگاه ها داشتیم بر اساس توانستن و قوانین مصوب در برنامه بوده، اظهار داشت: مثلاً وزارت صنعت اگر همکاری بیشتری از سمت مثلاً وزارت اقتصاد با او می شده می توانسته امتیاز بالاتری هم بگیرد. اینها به صورت زنجیره ای به همدیگر متصل هستند. ولی در کیفیت خدمات الکترونیکی یک رشد سه برابری را علیرغم این که خدمات بیشتر از ۱۰۰ برابر شده، شاهد بوده است. بیشترین رشد را وزارت ارتباطات داشته، وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، هم در خدمات هم در نمرات رشد داشته، در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد قابل توجه بود، در حوزه وزارت بهداشت اقدامات بسیار مهمی انجام شده، وزارت اقتصاد وضعش خوب بوده سرویسهای حائز اهمیت و مهمی داشته، وزارت اقتصاد هم رشدش قابل توجه بوده است.
آذری جهرمی اضافه کرد: یک مورد افت داریم در حد نیم درصد وزارت علوم است که دلیل آن این است که خدماتی که زیاد شده خودشان را متناسب با آن رشد ندادند یعنی پایه خدمات آنها حفظ شده منتها آن چیزی که برای آنها ترسیم شده، نتوانستند به اندازه کافی رشد کنند. این یک جهش قابل توجه بوده که ۱۷ رتبه جایگاه ایران در توسعه دولت الکترونیک در دنیا ارتقا یافته، به شفافیت کمک کرده و یک زیرساخت مهم می باشد.
امروز هیچ دستگاه دولتی نداریم که اطلاعات آن خارج از کشور «هاست» شود
وی با تاکید بر اهتمام دولت به الکترونیکی شدن خدمات و دسترسی شهروندان، بیان نمود: بنا بر آمار دبیر شورای عالی فضای مجازی در سال ۱۳۹۲، ۴۰ درصد اطلاعات دولت در خارج از کشور «هاست» می شد و خدمات الکترونیک دولت میزبانی آن در خارج از کشور بود، در سال ۱۳۸۹، ۴۸ درصد اطلاعات کشور خارج از کشور نگهداری می شد و امروز باتوجه به زیرساخت هایی که در دولت توسعه داده شده ما هیچ دستگاه دولتی نداریم که اطلاعات آن خارج از کشور «هاست» شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلان اینکه در حوزه امنیت ۱۶ رتبه در سال گذشته ارتقا جایگاه داشتیم، اضافه کرد: اگر اخباری گهگاه منتشر می شود از مشکلاتی که در حوزه امنیت وجود دارد، مسئله آن روشن است. شما از ۷ خدمت به ۱۰۲۳ خدمت رسیدید و طبیعی است وقتی که این خدمات توسعه می یابد، مسئله امنیت آن هم تبدیل به چالش جدیدی می شود. این مسائل و اخباری که در حوزه امنیت گهگاه منتشر می شود هرچند باید به آن توجه گردد اما در دولت به مسئله امنیت توجه ویژه ای برای امنیت اطلاعات شده است. هیچ اطلاعات دولتی امروز در خارج از کشور نگهداری نمی گردد همه بر روی زیرساخت های داخلی بر مبنای زیرساخت های دولتی و بخش خصوصی نگهداری می شود و امنیت ما به لحاظ زیرساخت های ارتباطی به گواهی سازمان های بین المللی در سال گذشته ۱۶ رتبه رشد پیدا کرده و این حائز اهمیت می باشد.
آذری جهرمی اشاره کرد: اخباری که گهگاه حاکی از این است که ایران به لحاظ حملات سایبری هدف قرار گرفته و البته دشمنانی هم در این عرصه داریم، به این علت است که ما موفق شدیم زیرساخت های اساسی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را رشد دهیم. البته برخی اعتقاد دارند شبکه هم خاموش است ولی ما اینجا اعتقادمان بر این بود که شبکه باید یک شبکه روشن، پایدار، عرضه دهنده خدمت، آسان کننده کار و مردم و تسهیل کننده زندگی مردم و حرکت رو به جلو باشد و تلاش نماییم امنیت آنرا هم فراهم نماییم.
رضا باقری اصل -دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات- هم در این جلسه با اشاره به گزارش دوره هفتم ارزیابی خدمات الکترونیکی و شفافیت دستگاههای اجرایی، بیان نمود: در مدل ارزیابی هر دوره سخت گیرانه تر عمل می نماییم. مثلاً در دوره قبل می گفتیم دستگاه ها فقط به جی اس پی وصل شوند و اگر تراکنش هاییشان زیر ۱۰۰ هزار بود یک نمره کمتر، اگر بالای ۵۰۰ هزار بود یک نمره بیشتر، گرفتند. بدین ترتیب دستگاهها وادار شدند تا استعلامات خویش را بیشتر الکترونیک کنند و فکر کنم سال جاری به شاخص ۲.۵ میلیارد برسیم یعنی آن موقع تجمیع ما احیانا بالای ۴.۵ میلیارد می رسد.
وی با اعلان اینکه تعداد خدمات هر دوره افزوده می شود، اضافه کرد: دوره اول حدود ۶۰ دستگاه بودند در دوره آخر به ۱۶۶ دستگاه رسیدند که شناسنامه خدمات از سازمان استخدامی دریافت نمودند. تعداد خدمات هم از ۵۱۳ خدمت اصلی و ۷۰۳ زیرخدمت به ۱۶۰۰ خدمت اصلی و ۵۹۰۰ خدمت فرعی رسیده است و مجبور شدیم ارزیابی کل آنرا انجام دهیم. از ۵۹۰۰ زیر خدمت، ۱۲۰۰ خدمت یعنی حدود ۷۰ درصد به صورت الکترونیک عرضه می شود، ۱۴ درصد آن فقط اطلاع رسانی می شود و ۱۷ درصد آن قابلیت الکترونیکی شدن نداشته است. مثلاً شرکتی که کار ساخت بزرگراه یا ساخت سد انجام می دهد، خدمت الکترونیکی نداشته ولی در ارزیابی ها آنها را هم مدنظر قرار دادیم و مجبورشان کردیم تا حداقل اطلاع رسانی الکترونیک کنند.


دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: بعضی از بخش ها هم هستند که ارزیابی نشدند همچون این که بعضی از دستگاه ها شناسنامه خدمت دریافت نکردند و با تمام تلاش هایی که سازمان اداره استخدامی به عمل آورده عدم مشارکت آنها در دریافت شناسنامه خدمات وجود دارد. ارزیابی دستگاه ها از ۶۰ دستگاه به ۱۶۰ دستگاه رسیده و شش دستگاه مثل شهرداری ها و استانداری ها حذف شدند. شناسنامه دار کردن خدمات که مبنای بودجه ریزی عملیاتی خواهد بود، کار عظیمی بوده که توسط سازمان اداره استخدامی انجام گرفته، ارزیابی و اتصال و کارهای فنی آن هم توسط وزارت ارتباطات صورت گرفته است.
باقری اصل درباره ۱۰ دستگاه برتر عرضه خدمات الکترونیکی اظهار نمود: ستاد وزارت تعاون در رتبه اول قرار دارد، سازمان فناوری اطلاعات از وزارت ارتباطات در رتبه دوم، مرکز توسعه تجارت الکترونیک از وزارت صمت در رتبه سوم، ستاد وزارت اقتصادی و دارایی در رتبه چهارم، بیمه مرکزی از مجموعه وزارت اقتصاد در رتبه پنجم، شرکت پست از وزارت ارتباطات در رتبه ششم، سازمان حج و زیارت زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رتبه هفتم، سازمان تأمین اجتماعی زیرمجموعه وزارت تعاون، رفاه و کار اجتماعی در رتبه هشتم، پست بانک و خودِ وزارت ارتباطات از زیرمجموعه ارتباطات در رتبه های نهم و دهم قرار دارند.


در طول ۴۰ سال گذشته، فناوری اطلاعات همواره تحریم بوده است
محمدباقر اثنی عشری -آخرین رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور- با اعلان اینکه سازمان نصر حالا ۲۰ هزار عضو دارد، اظهار داشت: سال ۹۳ که دوره قبلی ما آغاز شد تعداد اعضای ما ۱۱ هزار تا بود و این اعضای ما شامل شرکت ها، اشخاص حقیقی و فروشگاهها هستند و توسعه این تعداد برمی گردد به شکوفایی که در بخش فناوری اطلاعات آن دوره صورت گرفت. از سال ۵۹، ۶۰ آخرین شرکت آمریکایی از ایران خارج شدند و فناوری اطلاعات همواره تحریم بوده است. در طول این ۴۰ سال در دوران برجام و پیش از برجام و تحریم های مجدد، هیچ کمپانی بزرگ آی تی در کشور حضور نداشته، هیچگاه مایکروسافت، آی بی ام، اچ پی، اپل، گوگل در ایران نبودند و تمام اتفاقاتی که در فناوری اطلاعات افتاده ساخته مردم همین کشور است.
وی اشاره کرد: ما در فناوری اطلاعات دو نقطه عطف در تاریخ این کشور داریم یکی در دولت نهم و دهم و طرح تکفا بود که سبب شد یک جنبش نرم افزاری در کشور اتفاق بیفتد و قسمت بعدی هم در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق بزرگی که افتاد، زمانی که 3G و 4G وارد مملکت شد، اینترنت توسعه پیدا کرد، زیرساخت ها توسعه پیدا کرد و ما توانستیم به دورترین نقاط کشور، دسترسی داشته باشیم. هم اکنون وقتی شما صحبت تأمین اجتماعی می کنید این فقط در ارتباط با استان تهران و شیراز و اصفهان نمی گردد، یک روستایی که در دامنه های دشت مغان هم چوپانی می کند می تواند به این امکانات دسترسی داشته باشد و این توسعه اتفاق افتاده است.
آخرین رئیس سازمان نظام صنفی کامپیوتری کشور با اعلان اینکه یکی از مهم ترین اتفاقات این دوره باتوجه به فرصتی که به وجود آمد، این بود که بخش خصوصی و کسب وکارهای نوپا به وجود آمدند و استارت آپ ها رشد کردند، اضافه کرد: ما می توانیم چهار محور در این بخش معرفی نماییم. یکی بحث ثروت آفرینی است. هم اکنون جوانانی داریم که با کمک فناوری اطلاعات ثروت خلق می کنند و آینده ای را در فعالیت در فناوری اطلاعات می بینند. نکته دوم بحث اشتغال و اشتغال زایی بود، ما در این بخش توانستیم فرصت های بسیاری در اشتغال زایی ایجاد نماییم. کمتر برنامه نویس بیکاری در ایران پیدا می شود و حتی در برخی از بخش ها به شدت گرفتار کمبود نیروی انسانی هستیم. بحث بعدی شفافیت بود، بدون فناوری اطلاعات امکان ندارد بتوانید شفافیت داشته باشید، هم اکنون تمام اطلاعات در ارتباط با بحث ارز، واکسن و بیمه در بستر فناوری اطلاعات است. بخش آخر هم رفاه است که باتوجه به فناوری اطلاعات مردم می توانند برای انجام خیلی از کارهایشان از این بستر استفاده کنند.
اثنی عشری افزود: ما در طول ۴۰ سال قبل علیرغم تمام مشکلات و تنگناهایی که وجود داشته، در بخش فناوری اطلاعات همواره رشد مثبت داشتیم، سال ۹۷ که رشد اقتصادی در بخش صنعت به منفی ۹.۲ رسید ما ۶.۴ درصد مثبت بودیم و به صورت متوسط همیشه بالای ۱۰ درصد رشد اقتصادی مثبت در بخش فناوری اطلاعات داشتیم. دوران کرونا هم ثابت کرد با کمک فناوری اطلاعات مردم در خانه ماندند و کارشان را انجام دادند، عزا و عروسی و جشن خویش را گرفتند، کار کردند، کتاب خواندند، خرید کردند و همه اینها در بستر فناوری اطلاعات بود. اما نگرانی ما این است که به هر حال با تغییر دولت و تغییر رویکردها، چرخشی ایجاد شود که حداقل در نظریه دنبال مسدودسازی و محدودسازی باشد ولی در عین حال اعتقاد داریم مسیر توسعه فناوری اطلاعات مسیر برگشت پذیری نیست دیگر کسی نمی تواند ما را به چهار سال قبل برگرداند.
دولت یازدهم، فاوای کشور را در نهایت از هم پاشیدگی تحویل گرفت
نصرالله جهانگرد -نماینده ویژه در امور دولت الکترونیک- هم بیان نمود: دولت یازدهم فاوای کشور را در نهایت از هم پاشیدگی و گسیختگی، قلت ظرفیت های ملی زیرساخت های توسعه ای که شامل شبکه محدود موبایل نسل ۲، عدم پوشش بخش زیادی از شهرها و حدودا عموم روستاها در دیتا و موبایل، فقدان زیرساخت های دسترسی دیتا برای عموم مردم و نهادها و بنگاه ها تحویل گرفت و آنچه هم که وجود داشت، تحت یک قاعده نانوشته و غیرمنطقی با حداکثر سرعت ۱۲۸ کیلوبیت برثانیه و فاقد توان پاسخگویی به نیازهای شتابنده و همه جانبه کشور بود.
وی با اعلان اینکه از سال ۹۲، محورهای ارائه شده، بخصوص ظرفیت اشتغال زایی دانش بنیان و تسهیل گری اشتغال و کسب و کار همه حوزه های اقتصادی و اجتماعی به چالش کشیده شده، اظهار داشت: در این سال ها آزادسازی تحولات فناورانه و به دنبال آن صدور مجوزهای موبایل نسل ۳ و ۴ صورت گرفت در حوزه فاوا گام استراتژیکی بود که همراه با دستور اجرای برنامه جامع نقشه راه توسعه دولت الکترونیک که در نخستین جلسات شورای فناوری اطلاعات به ریاست معاون اول جنابعالی به تصویب رسیده بود، سکوی هدایت پیشرفت های برنامه های فناوری اطلاعات کشور را در سختی تمام و مرارت های مخالفت های ناآگاهانه از لزوم های رشد و توسعه نوین کشور با هدایت و حمایت جنابعالی و ناوبری مدبرانه دکتر واعظی و البته در سایه حمایت های مقام معظم رهبری برپا کرد.
نماینده ویژه در امور دولت الکترونیک افزود: گام های بعدی، تصویب انواع مصوبات قانونی مورد نیاز در مجامع عالی کشور مثل هیات وزیران، شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی اداری و شورای اجرایی فناوری اطلاعات همراه با تخصیص منابع عظیم مالی برای بسط ظرفیت های ملی سنگ بنای زیرساخت های رشد و توسعه نوین کشور را مستحکم کرد. در این راه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در دولت یازدهم سرمایه گذاری اساسی صورت گرفت و تداوم آن در بخش گسترش پوشش نسل ۳ و ۴ و دیتای موبایل به همه شهرهای کمتر توسعه یافته و حدودا به همه روستاهای بالای کشور در دولت دوازدهم ادامه یافت. امروز ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و بیشتر از ۹۸.۵ درصد جمعیت روستایی از مزایای دسترسی به ارتباطات پهن باند و خدمات بر روی آن بهره می برند.
جهانگرد اشاره کرد: این حرکت تحولی عظیم علاوه بر تأمین بستر تعاملات بسیار وسیع ملی بین آحاد مردم، بنگاه ها و نهادها، کاهش هزینه ها و سهولت فراوان در امور زندگی جاری مردم و افزایش همبستگی های ملی، عامل شتاب دهنده ایجاد بیشتر از ۵۰۰۰ شرکت دانش بنیان و صدها هزار فرصت شغلی سالانه در کشور شده است. اثر فوق استراتژیک این سرمایه گذاری بموقع در شرایط بحرانی کرونایی کشور و قطع خیلی از پیوستگی هایی اجتماعی و اداری برای قرنطینه و حفظ سلامتی مردم برهمگان آشکار شد. مخالفین آن روز در دستگاه های مختلف نخستین بهره برداران نشست های ویدیویی ازراه دور بر بستر شبکه ملی اطلاعات امروز شدند و بر خوان نعمت ارتباطات با ظرفیت کشور نشستند و کماکان برطبل طلبکاری غیرمنصفانه هم پیوسته می کوبند که شبکه ملی کجاست، در صورتی که روی همین بستر زندگی و کسب و کار و البته انتقاد می کنند.
وی افزود: حالا مردم در سرتاسر ایران شامل شهر وروستا بر بستر شبکه ملی اطلاعات و سامانه های برپاشده دولتی و خصوصی با یکدیگر مرتبط بوده، انواع مبادلات کالا و خدمات و پرداخت را به صورت شبانه روزی انجام می دهند، بنحوی که در سال ۹۹ با رشد ۱۰۸ درصد از نظر تعداد و ۸۳ درصد از نظر مبلغ معادل ۱۵۹۰ همت نسبت به سال قبل افزایش داشته است. خدمات اطلاعات درمانی لازم را مبادله می کنند، آموزش و تعلیم و کسب مهارت صورت می گیرد، شفافیت عملکردها روز به روز بیشتر شده و بر توان امنیت ملی کشور افزوده شده است. مدیران در سطوح مختلف به صورت نسبتا کاملی می توانند چرخه فعالیت حوزه مسولیت خود را به صورت برخط نظارت و هدایت کنند و صدها امکان دیگر فراهم گشته است و انشاءالله با تداوم این تلاش ها در آینده نزدیک شاهد شکوفایی وسیع اقتصاد دیجیتالی هوشمند دانش بنیان باشیم.




منبع:

1400/05/05
13:12:21
5.0 / 5
516
تگهای خبر: اینترنت , خدمات , دیجیتال , زبان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
آی سی تی پارس