پارس آی سی تی

جریمه دو میلیارد تومانی در انتظار اپراتورهاست

جریمه دو میلیارد تومانی در انتظار اپراتورهاست

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به افزایش قیمت بسته های اینترنت دو اپراتور عمده بازار اظهار داشت: اپراتورها برخلاف مصوبات رگولاتوری عمل كردند و باید قیمت را به شرایط قبل بازگردانند و اگر این كار را نكردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، در ایام گذشته، کاربران در فضای مجازی از افزایش قیمت بسته های اینترنتی در اپراتورهای همراه آگاهی داده و اعتراض کردند. این مساله منجر به واکنش حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- شد که اعلام نمود بالابردن قیمت اینترنت همراه بدون هماهنگی با رگولاتوری تخلف است و البته از طرف مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری اعلام گردید که افزایش تعرفه ای در بسته های اینترنتی اپراتورها صورت نگرفته و تنها بعضی از بسته های پرمصرف از درگاه آنها حذف شده است.
در این راستا و به نقل از وزارت ارتباطات، فلاح جوشقانی با اعلان اینکه تعریفی در بازار به نام اپراتور مسلط وجود دارد که می تواند بازار را در اختیار بگیرد، اظهار داشت: اگر اپراتوری بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را در اختیار داشته باشد، اپراتور مسلط است که هر دو اپراتور اول و دوم اپراتور مسلط بازار هستند و حالا هر دو اپراتور به صورت هماهنگ بسته های پرمخاطب خودرا از کانال هایی که خرید مردم بیشتر از آنها انجام می شود مثل USSD خارج کرده اند و این یعنی بازار را به سمتی برده اند که مشترک مجبور شود تا نیازش را برمبنای بسته های موجود با قیمت خیلی بالاتر تامین کند.
وی با اعلان اینکه این کار مصداق گران فروشی است، اظهار داشت: اگر معادل سازی نماییم متوجه می شویم که مردم باید بیش از دو برابر پول بدهند. علاوه بر اینکه بسته هایی که جذابیت داشته اند مثل بسته های یک، دو و سه ماهه را که موجب مدیریت مصرف می شد حذف شده اند. اپراتور مسلط برای هرگونه تغییر قیمت، حذف بسته و افزایش قیمت حتی در قالب مصوبات را باید به تائید سازمان تنظیم برساند، اپراتورها حتی محدودیت در بسته ها را هم باید به تائید سازمان تنظیم برسانند ولی این اتفاق نیفتاده است.

رفتار اپراتورها انحصارگرایانه است
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: اپراتورها ظاهر را درست کرده اند یعنی در صورتیکه گران فروشی اتفاق افتاده، بسته های بلندمدتی که مردم برای خرید آنها تمایل بیشتری داشته اند را حذف کرده اند تا مردم بسته های گران و نامطلوب را بخرند. این کار اپراتورها شفاف نیست و دقیقاً مصداق این است که چون ۹۵ درصد بازار را در اختیار داریم و با هم جلو آمده ایم پس همینه که هست. و این عملاً یک نوع رفتار انحصارگرایانه است.
فلاح جوشقانی با اعلان اینکه اپراتورها حدود یک ماه پیش درخواست افرایش قیمت و تغییر بسته را عرضه کرده بودند، اظهار داشت: سازمان تنظیم به صراحت با افزایش قیمت ها مخالفت کرده بود و این نشان میدهد که اپراتورها می دانند برای هرگونه تغییر باید به رگولاتوری مراجعه کنند و چون نتیجه مطلوب موردنظر خودرا نگرفته اند به صورت غیرقانونی اقدام نموده اند. از جانب دیگر ما گزارش هایی داریم که این کار حتی مورد تائید هیئت مدیره آنها هم نبوده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به اخطار پروانه ای به اپراتورها که موظف به برگرداندن قیمت و نوع بسته ها به شرایط قبل در مهلت ۱۰ روزه هستند، اظهار داشت: اپراتورها بعد از تکمیل اطلاعات سازمان تنظیم از میزان خسارت به مشترکان باید آنرا بطور کامل جبران کنند و بسته ها را به حالت قبل برگردانند و هرچه سریعتر قیمت ها را به حالت سابق برگردانند به نفع آن هاست. اگر این کار را نکردند جریمه نقدی دو میلیارد تومانی در انتظار آنهاست و اگر تخلف استمرار داشته باشد مجازات های دیگری مانند کاهش مدت اعتبار پروانه نیز قابل اجراست.

با گران کردم ترافیک بین الملل مردم سمت ترافیک داخل نمی روند
فلاح جوشقانی با اشاره به استدلال اپراتورها که تغییرات در بسته ها را برای پشتیبانی از تولید محتوا و ترافیک داخلی می دانند، اظهار داشت: اپراتورها محدودیت در استفاده از ترافیک داخلی و خارجی را اعمال کرده اند تا با این کار برای خودشان درآمد ایجاد کنند. اینکه اپراتورها تصور می کنند با گران کردن ترافیک بین الملل، مردم به سمت استفاده از ترافیک داخلی می روند اشتباه محض است کما اینکه قبلاً در مورد ارزش افزوده آنرا تجربه کرده ایم و نتیجه ای هم در برنداشت.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد: اگر اپراتورها به صورت شفاف در مورد دلیلهای این تغییرات صحبت کنند می توان با آنها مذاکره کرد و بعد از بررسی به نتیجه و راهکار رسید؛ ولی اینکه خودشان بدون هماهنگی با رگولاتوری و به صورت هماهنگ این کار را بکنند اصلاً قابل پذیرش نمی باشد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلان اینکه علاوه بر جریمه نقدی اپراتورها می توان از شیوه های دیگری نیز استفاده کرد، اظهار داشت: در طول مدت پروانه می توان تجدیدنظر کرد چونکه در پروانه اپراتورها مصادیق کاهش مدت پروانه و تعلیق آن ذکر شده که یکی از دلیلهای تعلیق پروانه استمرار بر تخلف است. اگر اپراتور به رفتار متخلفانه خود ادامه دهد می توان از شیوه های دیگری نیز آنها را محدود کرد. دست رگولاتوری برای محدود کردن اپراتورها باز است ولی ما استفاده از این شیوه ها را هم اکنون مصلحت نمی دانیم.
فلاح جوشقانی با اعلان اینکه این تخلف اپراتورها تنها به وزارت ارتباطات مربوط نیست و پای مصرف کننده در بین است اظهار داشت: ما تخلف را به سازمان تعزیرات و سازمان پشتیبانی از مصرف کننده اطلاع داده ایم و هرگونه مستنداتی لازم داشته باشند در اختیار آنها قرار می دهیم.

اپراتورها باید بسته ها را به حالت قبل بازگردانند
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تماس اپراتورها برای مذاکره در این مورد آگاهی داد و اظهار داشت: تنها شرط ما برای مذاکره با اپراتورها بازگرداندن بسته ها به حالت قبل است و بعد از آن راه برای گفت و گو باز می شود و اگر بخواهند به رفتار تخلف آمیزشان ادامه دهند و توقع مذاکره داشته باشند امکان پذیر نیست.
وی با اعلان اینکه تا قبل از کرونا بطور میانگین ۳۰ درصد بسته های مشترکان در مدت زمان تعیین شده به انتها نمی رسید و برمبنای میزان مصرف نرخ مؤثری برای اپراتورها به وجود می آمد، اشاره کرد: در روزهای کرونا تمام بسته های مشترکان مصرف می شد و در این حالت سایر هزینه ها مانند پهنای باند هم برای اپراتورها بالا رفت و در عین حال درآمد اپراتورها افزایش پیدا نکرده است و در مجموع سودی با این افزایش مصرف برای اپراتورها به دست نیامده است.
فلاح جوشقانی با اعلان اینکه رگولاتوری با این شرایط به دنبال کمک به اپراتورها بود، اظهار داشت: اما باید این را هم در نظر داشت که باتوجه به شرایط کرونا و نیاز مردم به اینترنت برای دسترسی به آموزش و سایر خدمات برای کاهش ترددها اپراتورها نمی توانند دسترسی مردم را به خدمات محدود کنند تا مشترکان بسته ها را به قیمت بالاتر بخرند چون این شیوه نارضایتی عمومی به دنبال دارد و تغییرات قیمت باید با فرآیندی مناسب همراه باشد.

رگولاتوری درصدد کمک به اپراتورها برمی آید
رئیس رگولاتوری با تاکید بر اینکه رگولاتوری افزایش هزینه های اپراتورها را تائید می کند و راه های زیادی برای کمک به اپراتورها برای کاهش هزینه ها وجود دارد، اظهار داشت: اپراتورها می توانند هزینه ها و درآمدهای خودرا به سازمان تنظیم اعلام کنند، ما هم درصدد کمک به آنها بر می آمدیم برای مثال یکی از راهکارهایی که ما به آنها ارائه می دادیم کاهش قیمت پهنای باند شرکت زیرساخت بود.
وی یکی از راه های کاهش هزینه اپراتورها استفاده اشتراکی از سایت های BTS اعلام نمود و اضافه کرد: اگر این اشتراک صورت گیرد هزینه اپراتورها به مقدار زیادی کاسته می شود. اینکه اپراتورها هرجایی کم بیاورند روی قیمت ها تغییر ایجاد کنند راهکار درستی نیست، ضمن اینکه رگولاتوری هم شرایط امروز را با دو سال پیش یکی نمی داند و تنگناهای اپراتورها را درک می کند.
فلاح جوشقانی با اشاره به جلسه سازمان تنظیم مقررات جهت بررسی قیمت پیامک و مکالمه اظهار داشت: برگزاری این جلسه با افزایش قیمت بسته های اپراتورها هم زمان شد و رگولاتوری می خواهد این مساله را بررسی و گزارش آنرا به کمیسیون مربوطه عرضه نماید و اگر لازم باشد در قیمت این دو آیتم هم تغییر خواهیم داد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات اشاره کرد: برمبنای مصوبه شورای عالی فضای مجازی هزینه ICT در سبد خانوار باید ۲.۵ درصد و کمتر شود که شاخص اقتصادی برای مصرف کننده است. اگر بخواهیم این شاخص را تعیین نماییم باید اگر درجایی افزایش تعرفه است در جای دیگر هزینه را کاهش دهیم تا سبد خانوار تغییر نکند.

زورمان به اپراتورها می رسد
روز گذشته نیز محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - با اعلان اینکه اپراتورها بدون رعایت قوانین و با تبانی تعرفه بسته های اینترنتی را افزایش دادند، اشاره کرد: اپراتورها اعلام نمودند که با هماهنگی سهامداران این کار را انجام دادیم که باید بگویم سهامداران هر کسی باشند و محترم هم هستند، حق ندارند مقررات جاری کشور را زیر سؤال ببرند. برخی بسته ها را حذف کردند، برخی را اضافه کردند و اعلام نمودند در سایت ما این بسته ها وجود دارد اما در اپلیکشن ها جابه جا شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که این اقدام نوعی کلاه برداری شمرده می شود اظهار داشت: هر چیزی که شما اسمش را بگذارید می شود. ما به اپراتورها اخطار داده ایم و باید ظرف ۱۰ روز رفع اثر کنند در غیر این صورت وارد کمیته جرائم می شوند، این مساله را به سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تعزیرات حکومتی هم ارجاع دادیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا زور شما به اپراتورها می رسد؟ اشاره کرد: چرا زورمان نرسد؟ زور ما حتما به اپراتورها می رسد و قیمت بسته های اینترنتی را به قبل برمی گردانیم.
آذری جهرمی با اعلان اینکه یکی از مدیران اپراتورها تلفنی به بنده گفت تعرفه اینترنت را برای پشتیبانی از «پیام رسان بومی» بالا بردیم، اضافه کرد: بنده به وی پاسخ دادم آمارهای مصرف در این چند روز که چنین چیزی را نشان نداده، اما چرا برای پشتیبانی از پیام رسان بومی همیشه فشار را به مردم می آورید؟ یک دقیقه مکالمه با واتس آپ ممکنست دو تومان باشد اما همین مکالمه با شبکه داخلی بیش از ۹۰ تومان است اگر موافق هستید در امتداد پشتیبانی از پیام رسان داخلی مکالمه شبکه داخلی دقیقه ای یک تومان باشد البته این کار صورت نمی گیرد.



1399/04/23
11:35:52
5.0 / 5
1754
تگهای خبر: اینترنت , پیام رسان , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آی سی تی پارس