پارس آی سی تی

ایلان ماسك از موتورهای جدید استارشیپ پرده برداری كرد

ایلان ماسك از موتورهای جدید استارشیپ پرده برداری كرد

پارس آی سی تی ایلان ماسك از موتورهای جدید استارشیپ پرده برداری كرد


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، "ایلان ماسك" مدیرعامل شركت فضایی اسپیس ایكس، در مورد شكست اخیر یك نمونه اولیه كامل از موشك "استارشیپ"(Starship) طی آزمایش اولیه آن توضیح داد و سپس از موتورهای جدید این موشك رونمایی نمود.

مدتی پیش در تاریخ ۳ آوریل، اسپیس ایكس سومین آزمایش فشار كریوژنیك (فوق العاده سرد) در مقیاس كامل نمونه اولیه استارشیپ را شروع كرد. نخستین قدم، بارگذاری مخزن سوخت تقریباً ۳۰ متری بالای موشك بود كه حاوی بیش از ۴۰۰ تن ازت مایع بود. برای ساعت ها، نیتروژن مایع -یك ماده شیمیایی خنثی طراحی شده برای شبیه سازی پیشرانه- بارها بارگیری و تخلیه شد.

سپس مخزن اكسیژن مایع در زیر مخزن متان بطور ناگهانی مانند یك بطری پلاستیكی كه از هوا خالی می شود، مچاله شد. بعد از چند ثانیه، نیروی جاذبه تاثیر خودرا گذاشت و مخزن سنگین فوقانی را به سمت زمین كشید كه سبب شكستن پوسته نازك استیل فولادی موشك شد.

در ابتدا این حادثه شرم آور به نظر می رسید، اما از دیدگاه مهندسی، این در واقع یك پیشرفت مثبت (البته همراه با تاسف) بود، برای اینكه همانطور كه ایلان ماسك تأیید كرد، احتمالاً این نقص به سبب طراحی بد و خطای یك یا چند اپراتور رخ داده بود و یك نقص فنی ذاتی در طراحی این موشك نبوده است.

این نكته قابل توجه است، برای اینكه به این معنا است كه در صورت عدم اشتباه مجدد اپراتورها در آینده، آزمایش دوم كریوژنیك "Starship SN3" به راحتی پیش خواهد رفت و هیچ تاخیری در مونتاژ نمونه اولیه بعدی یعنی "Starship SN4" رخ نخواهد داد.

باتوجه به اظهارات "ایلان ماسك" در خصوص اینكه طراحی بد آزمایش همراه با خطای اپراتور موجب عدم موفقیت "Starship SN3" شده است، عملكرد این موشك در ۳ آوریل از نظر فنی چشم گیر بوده است. دلیل آن هم این است كه بعد از مچاله شدن مخزن و تخلیه فشار، برای چند ثانیه ایستاده باقی مانده است.

برای تصور این مساله باید اظهار داشت كه تصور كنید یك فولاد لطمه دیده توانسته وزن یك هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۴۷ را تحمل كند. باتوجه به این نكته می توان گفت این موشك بسیار قوی است.

"ایلان ماسك" در توییت خود اظهار داشت كه این موشك شكست خورد؛ برای اینكه مخزن تحتانی حاوی اكسیژن مایع به اندازه كافی تحت فشار قرار نگرفت تا وزن مخزن متان با نیتروژن مایع در بالای خودرا تحمل كند.

توضیحات وی، حاكی از این است كه ممكنست یك یا چند نفر در جریان این امر نبوده باشند كه نیتروژن مایع تقریباً ۲۵ درصد سنگین تر از متان كریوژنیك است.

در صورتیكه با این اشتباه، یك نمونه اولیه چندین میلیون دلاری بعلاوه یك ماه كار كاركنان اسپیس ایكس از دست رفته است، اما بدان مدلول نیست كه این شركت نتواند بدون تأخیر به سمت ساخت "SN4" حركت نماید.

حالا "ایلان ماسك" بعنوان حركتی كه ممكنست برای شفاف سازی باشد، عكسی را در توییتر منتشر نموده كه سه موتور عملیاتی "رپتور"(Raptor) را نشان میدهد كه تصویر نادری هم هست.

قابل توجه است كه باوجود سختی های جهانی بی سابقه در این روزها به دنبال شیوع بیماری همه گیر كووید-۱۹، "ایلان ماسك" و "اسپیس ایكس" بی وقفه در حال توسعه "استارشیپ" در جستجوی آینده ای بهتر هستند.





منبع:

1399/01/20
19:00:41
5.0 / 5
691
تگهای خبر: توییتر , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
آی سی تی پارس