پارس آی سی تی
معاون وزیر ارتباطات:

درباره حجم خوری اینترنت اپراتورها به جمع بندی نرسیدیم

درباره حجم خوری اینترنت اپراتورها به جمع بندی نرسیدیم

به گزارش پارس آی سی تی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار نمود: با وجود اظهاراتی كه گاهی در خصوص حجم خوری اینترنت از طرف اپراتورها بیان می شود، در بررسی هایی كه از طرف سازمان صورت گرفته، تابحال به این جمع بندی كه حجم خوری از طرف اپراتورها صورت گرفته باشد، نرسیده ایم.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، حسین فلاح جوشقانی امروز در نشست خبری درباره سامانه نت سنج پلاس، اظهار نمود: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از شروع حضور خود، درخواست داشتند كیفیت برای مردم شفاف شود و نظارت از سمت مردم باشد و این مساله بعنوان سیاست كلی در دستور كار سازمان تنظیم مقررات ارتباطات قرار گرفت.
او با اشاره به تعداد اپراتورهای فعال در حوزه اینترنت بیان كرد: هم اكنون ۱۷ اپراتور ثابت، سه اپراتور موبایل و دو اپراتور ثابت بی سیم داریم و بر این اساس پروژه ای طراحی كردیم كه فاكتورهای كیفیت را برمبنای اسناد بین المللی بررسی نماییم كه شاخص كیفیت سرویس از تاخیر، جیتر و پكت لاس و شاخص تجربه مشتری همچون اینكه صفحه با چه سرعتی لود می شود را شامل می شود و این بررسی ها به اطلاع خود اپراتورها هم می شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به اینكه كوشیدیم جهت بررسی كیفیت اینترنت، خودرا بجای مشتری بگذاریم، اضافه كرد: برای این كار ۶۰۰۰ سنجه در سطح كشور نصب كردیم كه فاكتورهای اطلاعات را بررسی می كند و این اطلاعات به صورتی كه برای مردم قابل درك باشد، در سامانه نت سنج پلاس قرار می گیرد و مردم می توانند به صورت شفاف این اطلاعات را مشاهده كنند.
فلاح افزود: همین طور در كل كشور ۲۴۰ هزار كیلومتر درایو تست قرار دادیم، به این صورت كه ماشینی با یك سیمكارت در كل كشور تردد و بررسی می كند كه اپراتورها پوشش مناسبی دارند یا خیر. البته با امكان درایو تست تنها می توان پوشش خیابان ها را بررسی كرد و داخل خانه ها را شامل نمی گردد. در جاده های كشور و روستاها هم ۵۶ هزار درایوتست پوشش ۲G قرار داشت كه حالا به ۳۸ هزار پوشش ۳G و ۴G رسیده است.
وی با بیان این كه اطلاعات سامانه ۱۹۵ با سامانه نت سنچ پلاس یكپارچه شده، اضافه كرد: از زمان راه اندازی این سامانه برخی اپراتورها گفتند كه سنجه هایشان كم است. از طرفی اپراتورها از اینكه مردم در جریان كیفیت قرار می گیرند، نگران هستند اما این برای مردم خوب است، كما اینكه تا كنون بالغ بر ۱۳۰ هزار نفر از سایت بازدید كردند و نظرشان را درباره سامانه دادند.

بررسی پوشش اینترنت از خانه ها
رئیس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات همین طور با اشاره به بررسی پوشش اینترنت از خانه ها اظهار نمود: به جهت اینكه پوشش داخلی اپراتورها را در نظر بگیری، اپلیكیشنی طراحی كردیم كه اگر مشتركین آنرا روی گوشی خود نصب كنند، هم می توانند به صورت آنلاین اطلاعات را ببیند و هم اطلاعات را برای ما بفرستند.
فلاح جوشقانی درباره كاستی های نت سنج پلاس در ساعات ابتدایی اظهار داشت: در ابتدای راه اندازی هر سامانه، بازدیدها بیش از حد است، بنابراین درحالی كه پهنای باند اختصاص یافته به این بخش ابتدا یك گیگابیت برثانیه بود؛ ما دو گیگابیت اضافه كردیم تا شرایط بهبود یابد. در این مدت هم كاربرانی كه از این سامانه استفاه كردند، ۴۶ درصد گفتند سامانه خیلی خوب، ۳۵ درصد خوب و ۲۰ درصد گفتند كه متوسط یا ضعیف است.
وی در پاسخ به اینكه آیا اپراتورها نظراتی كه درباره كیفیت آنها داده می شود را می پذیرند، اظهار داشت: برخی اپراتورها نظرشان این است كه دیتاهایی كه بوسیله سامانه نت سنج پلاس با دیتاهای خودشان متفاوت می باشد. طبیعی است كه اپراتور اینطور بگوید كه دیتا را قبول نداریم و نمره اول كشور هستیم. ما به این اطلاعات اطمینان كامل داریم اما اگر مستند اعلام كنند حتما بررسی می نماییم. تفاوتی كه این سامانه با نظارت های قبلی دارد این است كه اطلاعات سامانه در معرض دید مردم قرار دارد و نیاز نیست ما بگوییم كار كدام اپراتور خوب است و كدام بد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یكی دیگر از امكانات موجود در سامانه نت سنج را مشاهده تعرفه سرویس های مختلف اپراتورها اعلام و اظهار نمود: افراد در این سامانه می توانند تعرفه سرویس های مختلف اپراتور را برمبنای كاركرد هر كدام مشاهده و با یكدیگر مقایسه كنند، به بیان ساده تر در تمام كاركردهای موجود در این سامانه، اپراتورها رتبه بندی می شوند. همین طور كاربران می توانند كیفیت پوشش اپراتورهای مختلف را در تكنولوژی های ۳G و ۴G در منطقه ای كه هستند، مشاهده كنند.
فلاح جوشقانی تست سرعت اینترنت را یكی دیگر از قابلیت های سامانه نت سنج عنوان نمود و اظهار داشت: مشتركین می توانند در این سامانه سرعت اینترنت خودرا اندازه گیری و ثبت كنند.
وی با تاكید بر این كه از ارائه تمامی دیدگاه ها، نظرات و انتقادهای اپراتورها و كاربران استقبال می نماییم، اضافه كرد: این سامانه دوسویه است، در یك سمت آن رگولاتوری و اپراتورها قرار دارند كه اطلاعات به روز و دقیق را وارد سامانه می كنند و در سمت دیگر آن نیز كاربران و مشتركینی هستند كه از این اطلاعات استفاده می نمایند. در همین راستا تعامل و مشاركت كاربران و اپراتورها به تحقق هدف ارائه اطلاعات به روز و دقیق كمك می نماید.
او با اشاره به اینكه سامانه نت سنج پلاس ابزاری برای نظارت مردمی فراهم می آورد، اظهار داشت: برای كاربران در انتخاب و خرید سرویس مورد نظرشان چند گزینه مهم است؛ نخستین مورد كیفیت و مقایسه سرویس های مختلف در نقاط متفاوت می باشد. علاوه بر این مشتركین می خواهند بدانند دیگر كاربران یك اپراتور و سرویس خاص تا چه میزان از آن راضی هستند و چه شكایاتی از آن شده است و نكته سوم بحث تعرفه است كه برای كاربران اهمیت دارد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مساله تمایل كاربران به استفاده از اینترنت موبایل بجای ثابت بیان كرد: قیمت دیتای موبایل نزدیك به دیتای ثابت است اما كیفیت بسیار بهتری دارد، بنابراین كاربران به سمت اپراتورهای موبایل می روند، این در شرایطی است كه در دو سال قبل اپراتورهای ثابت علاقه ای به سرمایه گذاری در حوزه ارتقا كیفیت نداشتند و بنابراین لازم است در حوزه ارتباطات ثابت بیشتر فعالیت نماییم.
فلاح جوشقانی همین طور با اشاره به اینكه هم اكنون بیشتر از ۵۵ درصد ارتباطات ثابت در اختیار مخابرات است، اضافه كرد: مخابرات انحصار طبیعی دارد و دلیل آن واگذاری نامناسب مخابرات است. این ها در واقع سرمایه گذاری هایی هستند كه مخابرات در زمانی كه دولتی بوده انجام داده است، اما حالا ایجاد فیبر نوری برای سایر اپراتورها توجیه پذیر نیست و بنابراین این نوع واگذاری به انحصار منجر گردید.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: برای حل مشكل انحصار، چند راه در نظر گرفتیم؛ نخستین چاره ارائه پروانه به اپراتور چهارم یا ایرانیان نت بود اما سرمایه گذاری مناسبی در حوزه فیبر صورت نگرفت. چاره دوم كه در حال پیگیری آن هستیم ایجاد یك كنسرسیوم با تركیب اپراتورهای FCP و وزارت نیرو است تا بتوانیم روی شبكه فیبرنوری این وزارتخانه سرویس پرسرعت اینترنت به كاربر ارائه دهیم. ارائه سرویس در این روش با كمك شبكه هوایی صورت می گیرد. این همكاری مشترك هم موجب كاهش قیمت شده و سرعت را بالا می برد.
فلاح جوشقانی درباره جایگزینی ADSL با VDSL نیز بیان كرد: ما برمبنای مصوبه ۲۶۰ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، پروژه VDSL را جلو بردیم و پایلوتی را در دزفول ایجاد كردیم كه پیشرفت خوبی داشته است. همین طور در قم نیز پروژه پایلوتی را جلو برده و در اهواز، شیراز، مشهد و شهرهای گوناگون به اپراتورهای FCP اجازه انجام این پروژه را داده ایم تا در كنار كافوهای مخابرات، كافو بگذارند و بتوانیم كیفیت را در حوزه اینترنت ثابت ارتقا دهیم.




منبع:

1398/11/28
13:29:52
5.0 / 5
888
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
آی سی تی پارس