پارس آی سی تی

اقداماتی كه برای رسیدگی به پیامك های مزاحم انجام شد

اقداماتی كه برای رسیدگی به پیامك های مزاحم انجام شد

پارس آی سی تی: در حالیكه خیلی از شكایات از سوی كاربران و مشتركان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) مربوط می شود، تولید پروژه ارزیابی میزان رضایت مندی مردم، ارزیابی و رتبه بندی عرضه دهندگان سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش سرعت عمل سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شكایات همچون اقداماتی است كه توسط این سازمان انجام شده است.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، پاسخ گویی و سرعت عمل همچون خواست های عمومی است و یكی از سازمان های متبوع وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات كه در این زمینه نقش موثری دارد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و خیلی از شكایات از سوی كاربران و مشتركان هم به این سازمان ارجاع می گردد.
اما یكی از اقدامات ویژه و راهبردی جهت تأمین حقوق مصرف كنندگان و مشتركین، تغییر مدل در تعرفه ها بود. در مصوبه ۲۶۶ كمیسیون تنظیم مقررات، تغییر مدل از فروش حجمی اینترنت به روش مبتنی بر connection كه در آن به جای مدل حجمی به مدل مبتنی بر سرعت دسترسی تضمین شده و به صورت غیرحجمی (Connection Based) تغییر پیدا كرد. این مدل و نیم بها بودن اینترنت داخلی و یك چهارم شدن تعرفه اینترنت پیام رسان های داخلی بستر مورد نیاز برای توسعه كاربری های با حجم بسیار بالا نظیر گیمینگ و ویدئو استریمینگ را فراهم آورده و بر این اساس و مدل هایی نظیر اسپانسر دیتا تولیدكنندگان محتوا می توانند بدون نگرانی در مورد هزینه تمام شده كاربر نهایی به توسعه محتوا بپردازند.
البته همچنان ارزیابی عملكرد اپراتورها برپایه نظر مردم و كیفیت و قیمت خدمات صورت می گیرد. ارتباط تنگاتنگ وزیر بعنوان بالاترین مقام مسئول در وزارت با مردم در شبكه های اجتماعی منجر به تشخیص سریع تر تخلفات و كلاهبرداری ها شده، به صورتی كه در چندین مورد مبالغ دریافت شده غیرقانونی به مردم بازگردانده و با متخلفین مطابق قانون برخورد شده است.

در حوزه پیامك های مزاحم، دسته بندی شكایات، احراز متخلفین، اطلاع رسانی درباره خطرات نصب اپلیكیشن های مخرب و برخورد جدی با كلاهبرداری سبب شده است كه ساماندهی در این حوزه تا حد بالایی رخ دهد. البته در این موضوع، تنها مقابله جدی كافی نیست و باید راه های پیشگیرانه و احراز جرائم هم تهیه شود. به همین جهت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال پیمودن مسیرهای قانونی به منظور تهیه بستر حقوقی مناسب پیگیری و جرم انگاری در حوزه تخلفات VAS، Bulk و... همینطور مقابله است. در مجموع با وجود موثر بودن اقدامات صورت گرفته اما هنوز نیاز به اقدام بیشتری است.
بررسی و پیگیری های انجام شده نشان داده است یكی از اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان، راه اندازی سامانه اندازه گیری و نمایش برخط سطح تجمعی تشعشعات الكترومغناطیسی در ۷۰ نقطه شهر تهران و ۱۸ نقطه شهر شیراز برپایه استاندارد كمیسیون بین المللی حفاظت در برابر پرتوهای غیریون ساز ((ICNIRP) و استاندارد ملی ایران (كد ۸۵۶۷۵) است تا نظارت دقیقی بر رعایت استانداردها صورت بگیرد. طبق وعده ی داده شده، سایر شهرهای كشور هم به مرور تحت پوشش این سامانه قرار خواهند گرفت.
تولید پروژه ارزیابی میزان رضایت مندی ذی نفعان مشتمل بر مردم، دارندگان پروانه و واردكنندگان تجهیزات و احصاء پروژه های بهبود، توسعه ابزارهای نظارتی جهت پشتیبانی از حقوق مصرف كننده و كنترل كیفیت خدمات با بهره برداری آزمایشی از سامانه پایش شبكه های تلفن همراه در خصوص مكان نمای جغرافیایی و سامانه های اندازه گیری كیفیت خدمت (QOS) و كیفیت تجربه (QOE) اینترنت كشور و سامانه پایش خدمات (SL) و ارزیابی و رتبه بندی عرضه دهندگان سرویس های ارتباطی و فناوری اطلاعات همچون اقدامات انجام شده توسط این سازمان است.
از طرفی در حالیكه در گذشته، تنها یك عضو از نظام صنفی كامپیوتری در كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حضور داشته، اعلام شده كه در جهت حركت به سمت حكمرانی خوب، با استفاده از ظرفیت های قانونی این تعداد به سه نفر ارتقاء خواهد یافت كه این مورد باعث می گردد روند پیش گرفته شده در حوزه های آزادسازی، رفع انحصار و حذف مقررات زائد شتاب بیش تری پیدا كند.
از جانب دیگر سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شكایات مبتنی بر مكان نمای جغرافیایی (۱۹۵) هم در جهت پاسخ گویی، سرعت عمل خویش را هم افزایش داده است. در پنج ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷، ۳۴ هزار و ۴۰۰ مورد درخواست توسط مشتركین حوزه ICT مشتمل بر ۲۸ هزار و ۳۷۱ تماس مستقیم و ۶۰۲۹ صندوق صوتی دریافت شده است كه در جهت مطالبه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در بازه زمانی یك ساله دولت دوازدهم میانگین زمان پاسخگویی به استثناء شكایات آنتن دهی از ۸ و ۹ روز به سه روز كاهش یافته است كه طبق وعده های داده شده، با برنامه ریزی های صورت گرفته، این میانگین زمان تا آخر سال ۹۸ به دو روز خواهد رسید.



1397/06/29
12:22:26
5.0 / 5
1865
تگهای خبر: اینترنت , پیام رسان , خدمات , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
آی سی تی پارس