پارس آی سی تی

پیام رسان های داخلی كجای میدان رقابت قرار دارند؟

پیام رسان های داخلی كجای میدان رقابت قرار دارند؟

پارس آی سی تی: یكی از اهداف فیلترینگ تلگرام، رفع انحصار از این پیام رسان عنوان شده بود؛ با گذشت چندین ماه از اعمال فیلترینگ، هنوز كاربران پیام رسان های داخلی به تعداد كاربران پیام رسان تلگرام نرسیده است؛ اتفاقی كه شاید با حذف نسخه های فارسی تلگرام، تحت تاثیر قرار گیرد.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، بنا بر تصمیم مسئولان ذی ربط، دی ماه سال ۱۳۹۶، تلگرام مسدود شد و این مورد فرصتی به پیام رسان های داخلی داد كه وارد عرصه ی رقابت شوند. باآنكه این مورد مدت زیادی به طول نینجامید و تلگرام توانست بار اول با قید شرط، از فیلترینگ خارج شد، اما اردیبهشت ماه سال جاری بار دیگر فیلتر شد، این دفعه با عنوان پشتیبانی از پیام رسان های داخلی.

با وجود این، هرچند برخی كارشناسان و تحلیلگران همان زمان هم معتقد بودند فیلترینگ تلگرام تنها راه مناسب برای پشتیبانی از پیام رسان های داخلی نیست، این روند تا امروز ادامه دار شده است و البته از سوی مسئولان قضایی همواره به رشد پیام رسان های داخلی بعد از اعمال فیلترینگ برروی تلگرام و خروج اغلب كاربران از آن و كوچ به شبكه های داخلی اشاره شده است، هرچند این انتقاد هم وجود داشت كه بخشی از كاربران ایرانی با استفاده از فیلترشكن از همچنان از تلگرام برای پیام رسانی استفاده می نمایند.

امیر خوراكیان - معاون محتوای مركز ملی فضای مجازی كشور - در ماه های اخیر، درباره آمار استفاده از تلگرام، به كاهش رتبه ی این پیام رسان اشاره كرده و اظهار داشته بود: در مقایسه آمار رتبه جهانی الكسا، پیام رسان های داخلی روند رشد بسیار پرشتاب تری نسبت به تلگرام در آغاز فعالیت داشته اند كه بسیار امیدبخش و نشان از اقبال كاربران به این خدمت بومی است.

از طرفی در حالیكه عبدالصمد خرم آبادی - معاون دادستان كل كشور در امور فضای مجازی - معتقد است: «اعطای اینترنت بدون فیلتر به هاتگرام و تگرام طلایی به منظور دور زدن فیلتر تلگرام ضربه سختی به پیام رسان های داخلی وارد كرده اما «بیش از ۳۰ میلیون كاربر ایرانی با علم به داخلی بودن نرم افزار هاتگرام و تلگرام طلایی به آنها مراجعه نموده اند و در واقع با یك رفتار معنادار فیلترشكن ایرانی را بر فیلترشكن خارجی ترجیح داده اند.»، با این حال، همچنان خیلی از افراد از تلگرام استفاده می نمایند.

اما محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- به تازگی در زمینه فعالیت پیام رسان های داخلی گفته است كه كاربران پیام رسان های داخلی از ۱.۵ میلیون به ۷.۵ میلیون نفر افزایش داشته اند كه رشد خیلی خوبی را نشان داده است. وی با اشاره به اینكه در ایران بین ۴۲ تا ۴۵ میلیون كاربر شبكه های اجتماعی در ایران وجود دارد، اضافه كرد: نباید پیام رسان های داخلی را با نمونه های مطرح آن ها در دنیا مقایسه كرد. پیام رسان های داخلی با استفاده از خلاقیت و بهره گیری از فناوری بهتر در یك فضای رقابتی می توانند خدمات خویش را توسعه دهند.

صرفنظر از اینكه تا قبل از فیلتر تلگرام، پیام رسان ها و شبكه های اجتماعی بیش از ۴۰ میلیون كاربر داشتند و الان با فیلترینگ تلگرام و با گذشت چندین ماه، كاربران پیام رسان های داخلی به هفت میلیون رسیده و هنوز ظرفیتی كه مسئولان كشور از معاون دادستان كل كشور و وزیر ارتباطات از پیام رسان های داخلی انتظار دارند، به ثمر نرسیده است، به نظر می آید استفاده از نسخه های فارسی تلگرام عمر زیادی نخواهند كرد، چونكه ابوالحسن فیروزآبادی -رییس مركز ملی فضای مجازی- به تازگی درباره پشتیبانی از هاتگرام و طلاگرام اظهار كرده است: از همان ابتدا كه سیاست خروج از انحصار تلگرام را داشتیم، برای دوران گذار، پذیرفتیم كه تلگرام های نسخه فارسی چند ماهی فعال باشد. با آخرین مهلتی كه به آنها دادیم، تا ۱۵ شهریور باید به یك پیام رسان ۱۰۰ درصد بومی تبدیل شوند.

در نهایت در حالیكه برخی مسئولان معتقدند «معضل كنونی پیام رسان های داخلی بیش از مشكلات فنی، مشكل عدم اقناع كاربران در استفاده از این پیام رسان هاست» و از سویی بعضی می گویند «دلایل استقبال نكردن مردم از شبكه های داخلی به ظرفیت های فنی بازمی گردد كه با افزایش كارآیی می توان اعتماد را به مردم بازگرداند»، گذر زمان و فراسیدن موعد جلوگیری از فعالیت نسخه های فارسی تلگرام كه به زعم برخی فیلترشكن های داخلی هستند، نشان خواهد داد كه علت مهاجرت پایین مردم به پیام رسان های داخلی چیست؟




1397/05/29
14:35:37
5.0 / 5
32
تگهای خبر: پیام رسان , فناوری , كاربر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
آی سی تی پارس