پارس آی سی تی

فرایند خرید گوشی پس از اجرای طرح رجیستری

فرایند خرید گوشی پس از اجرای طرح رجیستری

پارس آی سی تی: فروشنده گوشی موظف است كه همراه گوشی و جعبه آن كد فعال سازی(Ac) را هم به خریدار عرضه كند و لازم است خریدار جهت اطمینان از محرمانه بودن كد مذكور بلافاصله (Ac) را با استفاده از كارتابل تغییر دهد.


به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، مبحث طرح رجیستری یا ثبت شناسه گوشیهای همراه در حالیكه از مدت ها پیش مطرح شده و گاها به دلیل عدم آمادگی با شكست مواجه شده بود، در نهایت با آمادگی سیستم های فنی و زیرساخت های لازم به قول مسئولان ارتباطات و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، ابتدا با آگاه سازی بخش های مختلف و پایش كل شبكه اپراتورهای موبایل و ثبت و مانیتورینگ آخرین شناسه های تركیبی گوشی و سیم كارت، از مهر ماه بار دیگر كلید خورد و تا تا فروردین و اردیبهشت امسال همه برندها مشمول رجیستری شدند.
به قول مسئولان، با اجرای این طرح، برای تمامی گوشیها و تبلت هایی كه تا پیش از تاریخ اجرای هر مرحله فعال شدند، مشكلی به وجود نمی آید اما بعد از آن صرفا گوشیهایی كه از مبادی قانونی وارد كشور شده اند فعال خواهند شد. برای استعلام قانونی و یا غیرقانونی بودن روند واردات هر گوشی هم لازم است خریداران با استعلام كد ۱۵ رقمی (IMEI) با استفاده از سامانه #۷۷۷۷* یا #۴* اصالت گوشی را بررسی و بعد از اطمینان از ثبت گوشی نسبت به خرید آن اقدام نمایند.
ازاین رو خریدار باید سریال دستگاه مورد نظر را به سامانه همتا اعلام و از رجیستر بودن آن اطمینان حاصل كند؛ اما درنهایت وظیفه رجیستر كردن دستگاه های موبایلی كه در فروشگاه هستند بر عهده فروشنده است؛ ازاین رو در صورتی كه خریدار گوشی را خریده و این گوشی در فهرست برندهایی كه تا كنون و در مرحله دوم اجرایی رجیستری اعلام شده اند قرار داشت و با گذشت زمان اعلام شده، دستگاهش غیرفعال شد، خریدار باید به استناد فاكتور به فروشنده رجوع و درخواست حل مشكل كند.
در نهایت در بدترین حالت اگر با وجود اطلاع رسانی های انجام شده، مشتری هیچ خبری نداشته باشد و بخواهد خرید كند، وظایفی در قبال خرید خود دارد. یكی از وظایف مشتری این است كه از فروشنده فاكتور بگیرد. ممكن است مشتری سهل انگاری كرده، پول پرداخت كند و فاكتور هم نگیرد، در صورتی كه اگر مشتری از رجیستری هم خبر نداشته باشد باید از فروشنده فاكتور بگیرد. در این شرایط بعد از گذشت ۳۰ روز در صورتی كه گوشی از كار افتاد، باید به استناد فاكتور به فروشگاه مراجعه نموده و گوشی را با دریافت مبلغ برگردانده و یا آن را با یك گوشی قانونی تعویض كند.

نحوه خرید مستقیم از فروشگاه و تغییر مالكیت دستگاه
خرید مستقیم روشی از خرید است كه در آن فروشنده به صورت مستقیم مالكیت دستگاه را با استفاده از كارتابل سامانه همتا به خریدار منتقل می كند. در این روش خریدار بعد از رجوع به فروشگاه و انتخاب دستگاه موردنظر، اقدامات زیر را انجام می دهد:
۱- رؤیت شناسه دستگاه(IMEI) كه بر روی جعبه تجهیز و بعضاً بدنه تجهیز نصب شده است و با شماره گیری كد *#۰۶# در همان دستگاه قابل رؤیت است.
۲- بعد از استعلام اصالت دستگاه با استفاده از درگاه های ارتباطی با سامانه همتا (درگاه تحت وب، كد دستوریUSSD و تلفن گویا IVR)، فروشنده با استفاده از درگاه های سامانه همتا (درگاه تحت وب، كد دستوریUSSD و تلفن گویا IVR)، مالكیت دستگاه را به خریدار منتقل می كند.
۳- بعد از انتقال مالكیت خریدار باید موجودی كالای خویش را با استفاده از درگاه تحت وب سامانه همتا بررسی نموده تا از انتقال مالكیت دستگاه از كارتابل فروشنده به كارتابل خود اطمینان خاطر كسب كند. سفارش می گردد كه خریدار بعد از خرید دستگاه را با استفاده از درگاه های ارتباطی با سامانه همتا (درگاه تحت وب، كد دستوریUSSD و تلفن گویا IVR) فعال نموده و در اصطلاح تست كند.
۴- فروشنده موظف است كه همراه گوشی و جعبه آن كد فعال سازی(Ac) را هم به خریدار عرضه كند و لازم است خریدار جهت اطمینان از محرمانه بودن كد مذكور بلافاصله (Ac) را با استفاده از كارتابل تغییر دهد.


نحوه خرید غیرمستقیم از فروشگاه و تغییر مالكیت دستگاه
خرید غیرمستقیم روشی از خرید است كه در آن مالكیت دستگاه به صورت مستقیم به كارتابل فرد خریدار منتقل نمی گردد بلكه خریدار با استفاده از كدفعال سازی این انتقال مالكیت را انجام می دهد. در این روش خریدار بعد از رجوع به فروشگاه و انتخاب دستگاه موردنظر، اقدامات زیر را انجام می دهد:
۱- رؤیت شناسه دستگاه (IMEI) كه بر روی جعبه دستگاه و بعضاً بدنه دستگاه نصب شده است و با شماره گیری كد *#۰۶# در همان دستگاه قابل رؤیت است.
۲- بعد از استعلام اصالت دستگاه با استفاده از درگاه های ارتباطی با سامانه همتا، فروشنده به همراه تجهیز، كد فعال سازی را به خریدار تحویل می دهد و اگر برای دستگاه به دلایلی كد فعال سازی وجود نداشت، با استفاده از درگاه های سامانه همتا، اقدام به تولید كد فعال سازی برای دستگاه موردنظر می كند.
۳- بعد از فعال سازی دستگاه با استفاده از درگاه های سامانه همتا توسط خریدار، مالكیت تجهیز به وی منتقل شده و دستگاه از فهرست موجودی كالای فروشنده حذف و به فهرست موجودی كالای خریدار منتقل می گردد.

نحوه خرید مستقیم از فروشگاه مجازی و تغییر مالكیت دستگاه
خرید مستقیم روشی از خرید است كه در آن فروشگاه مجازی به صورت مستقیم مالكیت دستگاه را به كارتابل سامانه همتای خریدار منتقل می كند.در این روش، خریدار بعد از رجوع به درگاه اینترنتی فروشگاه مجازی و رؤیت نماد اعتماد الكترونیكی آن، دستگاه موردنظر (دارای شناسه دستگاه (IMEI)) را انتخاب می كند.
۱- استعلام اصالت شناسه دستگاه(IMEI)از طریق درگاه های ارتباطی با سامانه همتا
۲- با وارد كردن شماره تلفن همراه/شماره ملی خود، اقدام به خرید دستگاه می كند. در این حالت گوشی با شناسه دستگاه (IMEI) مورد نظر مستقیماً به كارتابل خریدار انتقال می یابد.
خرید غیرمستقیم از فروشگاه مجازی روشی از خرید است كه در آن مالكیت دستگاه به صورت مستقیم به كارتابل فرد خریدار منتقل نمی گردد بلكه خریدار با استفاده از كد فعال سازی مالكیت دستگاه را در اختیار می گیرد. در این روش، خریدار بعد از رجوع به درگاه اینترنتی فروشگاه مجازی و رؤیت نماد اعتماد الكترونیكی آن، دستگاه موردنظر (دارای شناسه دستگاه (IMEI)) را انتخاب می كند.
۱- استعلام اصالت شناسه دستگاه (IMEI)از طریق درگاه های ارتباطی با سامانه همتا
۲- بعد از دریافت دستگاه به همراه كد فعال سازی، ضروری می باشد خریدار نسبت به كنترل تطابق شناسه دستگاه(IMEI)در درگاه اینترنتی و روی جعبه یادستگاه اقدام نماید.
خرید مستقیم روشی از خرید است كه در آن فروشنده گوشی راساً به صورت مستقیم مالكیت دستگاه را با استفاده از كارتابل سامانه همتا به خریدار منتقل می كند.
۱- رؤیت شناسه دستگاه(IMEI)
۲- انتقال مالكیت دستگاه به خریدار توسط فروشنده با استفاده از درگاه های سامانه همتا بعد از استعلام اصالت دستگاه
۳- بررسی موجودی كالا توسط خریدار، بعد از انتقال مالكیت
(توضیح اینكه پس از فرآیند خرید /فروش IMEI گوشی جدید باید در كارتابل خریدار ثبت شود)
خرید غیرمستقیم روشی از خرید است كه در آن مالكیت دستگاه به صورت مستقیم به كارتابل فرد خریدار منتقل نمی گردد بلكه خریدار با استفاده از كد فعال سازی این انتقال مالكیت را انجام می دهد.
۱- رؤیت شناسه دستگاه(IMEI) (كه بر روی جعبه دستگاه و بعضاً بدنه دستگاه نصب شده است و با شماره گیری كد *#۰۶# در همان دستگاه قابل رؤیت است)
۲- اعطای تجهیز به همراه كد فعال سازی به خریدار
۳- انتقال مالكیت دستگاه به خریدار
۴- بررسی فهرست موجودی كالای خریدار با استفاده از درگاه تحت وب سامانه همتا
(توضیح اینكه پس از فرآیند خرید /فروش IMEI گوشی جدید باید در كارتابل خریدار ثبت شود)

چنانچه فرد بعد از خرید، متوجه شد شناسه ها با یكدیگر یكسان نیستند یا پیغام غیرقانونی بودن گوشی را با استفاده از پیامك دریافت كرد بلافاصله باید گوشی را عودت دهد.
در خرید اینترنتی هم بعد از تحویل گوشی، پیشنهاد شده فرد اقدامات فوق را انجام دهد و در صورتی كه بعد از پرداخت هزینه متوجه مغایرتی در موارد فوق شد، تا ۷ روز فرصت دارد تا گوشی را عودت و مبلغ پرداخت شده را دریافت كند.
تاكید می گردد كه مصرف كننده هیچ هزینه ای برای اقدامات فوق نباید پرداخت كند و درصورتی كه فروشنده به اسم رجیستری بخواهد هزینه ای دریافت كند، سفارش شده كه خریدار آن فروشگاه را ترك كند. همینطور پس از فرآیند خرید /فروش IMEI گوشی جدید باید در كارتابل خریدار ثبت گردد.



1397/02/16
12:09:09
5.0 / 5
45
تگهای خبر: اینترنت , موبایل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
آی سی تی پارس