پارس آی سی تی

دولتی ها برای پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی چه کردند؟

دولتی ها برای پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی چه کردند؟

به گزارش پارس آی سی تی، با تصویب آئین نامه پشتیبانی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال در سال گذشته، هر کدام از وزارت خانه ها مکلف به اجرای بندهای مختلف آن شدند، حالا با گذشت بیشتر از شش ماه از اجرای این آئین نامه، این سوال مطرح می شود که دستگاه ها به چه میزان وظایف و تکالیف خویش را به انجام رسانده اند و کسب و کارهای اینترنتی تا چه حد از حمایت های دولت سیزدهم در این عرصه بهره مند شده اند؟



به گزارش پارس آی سی تی به نقل از ایسنا، آبان سال قبل آئین نامه پشتیبانی از سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال با هدف رشد و توسعه فضای کسب و کارهای اینترنتی در کشور به تصویب کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت رسید و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید و طی آن حمایت هایی در نظر گرفته شد که دستگاه ها مکلف به تأمین آن شدند.

در مواد مختلف این تصویب نامه، دستگاههای اجرایی، سکوها یا همان پلت فرم های کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال دارای نقش های اساسی هستند تا حمایت های در نظر گرفته شده باعث رونق بخشی به کسب و کارهایی که از راه سکوها به کاربران انواع محصولات و خدمات عرضه می کنند، بشود.

در ماده ۱ این آئین نامه سکوهای داخلی، سکوهای مشمول و کسب و کارهای مشمول تعریف به این صورت تعریف شده است که سکوهای داخلی کلیه سکوهایی هستند که ضمن عرضه خدمات پیام رسانی و شبکه اجتماعی توانایی میزبانی کسب و کارها را هم دارند. سکوهای مشمول سکوهای داخلی هستند که داوطلب همکاری برای اجرای آئین نامه بوده و بر مبنای ضوابط اعلام شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد تایید قرار گرفته باشند؛ کسب و کارهای مشمول هم کسب و کارهایی هستند که از راه بستر میزبانی تأمین شده توسط سکوهای مشمول نسبت به عرضه محصولات و عرضه خدمات از راه سکوهای مشمول اقدام می کنند.

در ادامه ماده یک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به ارزیابی و اعلام سکوهای مشمول اقدام نماید که این مهم در نیمه اول آذر ماه ۱۴۰۱ با انجام فراخوان، نهایی و از راه سامانه https: //۱۶۴۹.ir اعلام عمومی شد و چند سکو بعنوان سکوهای مشمول معرفی گشتند. بیشتر حمایت های این مصوبه برای تسهیل کسب و کار و به کسب و کارهای مشمول تعلق خواهد گرفت؛ در این خصوص سکوهای مشمول هم برای نهایی شدن خیلی از حمایتهای مصوبه باید اقدامات فنی و عملیاتی انجام دهند.

مهم ترین وظایف سکوهای مشمول در مصوبه

برای تحقق خیلی از حمایت ها و تسهیلات همکاری کامل، از لحاظ عملیاتی و فنی، سکوهای مشمول شرط لازم است برای مثال مبحث تبصره ماده ۷ و اعتبار سنجی کسب و کارهای مشمول بدون همکاری آنها امکان پذیر نخواهد شد و بانک مرکزی نیازمند همکاری کامل آنها در عرضه اقلام اطلاعاتی به میزان کافی برای تدوین مدل عملیاتی مبحث است ولی در اینجا صرفاً مواردی که در آئین نامه صراحتا بر عهده سکوهای مشمول گذاشته شده آورده شده است که میتوان به عرضه بسته تبلیغاتی مجانی برای جذب دنبال کننده به کسب و کارهای مشمول اشاره نمود. همینطور سکوهای مشمول موظف اند بر مبنای ضوابط و تسهیلات فراهم شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به فراهم کردن امکان راه اندازی حساب امانی، خرید اعتباری و پس پرداخت و پرداخت مدت دار برای خریداران محصولات و خدمات اقدام نمایند.

مهم ترین حمایت های اصلی که در مصوبه در نظر گرفته شده عبارت است از تأمین زیر ساخت های مراکز داده و خدمات ابری توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تأمین انواع خدمات پرداخت برای کسب و کارها و کاربران از راه سکوهای مشمول، تخفیف تبلیغات بخصوص در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معافیت مالیاتی کسب و کارهای روی سکوهای داخلی، قبول هزینه های راه اندازی و توسعه سکوهای مشمول بعنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، عرضه تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق کارآفرینی امید به تأمین کنندگان زیرساخت ابری سکوهای مشمول، تخفیفات پستی به منظور کمک به لجستیک و حمل و نقل کسب و کارهای مشمول از راه سکوهای مشمول و اتصال به مرکز تبادل خدمات دولت الکترونیک و امکان تسهیل عرضه خدمات روی درگاه به مردم از راه سکوهای مشمول.

در این میان وزارت ارتباطات هم علاوه بر پذیرفتن وظایفی، نقش ناظر و هماهنگ کننده را به عهده گرفت و آنرا به سازمان فناوری اطلاعات ایران تفویض کرد. حال با گذشت چند ماه از ابلاغ این آیین نامه، سوالی مطرح می شود که دستگاه ها به چه میزان وظایف و تکالیف خویش را به انجام رسانده اند و سکوها و کسب و کارهای اینترنتی تا چه حد از حمایت های دولت سیزدهم در این عرصه بهره مند شده اند؟

در این رابطه محمد خوانساری- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران- در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با این مورد اعلام نمود: این سازمان بعنوان دستگاه پیگیری کننده تکالیف دستگاههای اجرایی در این آئین نامه، علاوه بر پیگیری تکالیف دستگاههای مختلف دولتی مطابق آئین نامه در چارچوب مکاتبات مختلف اداری، تا کنون شش جلسه کمیته نظارت مبحث ماده ۱۴ و ۱۱ جلسه کارگروه پیگیری تکالیف آئین نامه با نمایندگان کلیه دستگاههای دارای تکلیف برگزار کرده است. هم چنین برگزاری جلسات مختلف اختصاصی و هماهنگی های مورد نیاز در میان هر یک از دستگاه ها با سکوهای مشمول و داوطلب و سایر بازیگران مربوطه و تهیه گزارش های در رابطه با اجرای آئین نامه را در این مدت به عهده داشته و همچنان درحال پیگیری پیاده سازی بخش های مختلف آئین نامه توسط دستگاههای اجرایی و سکوهای مشمول است.

وی افزود: تأمین زیرساخت خدمات مراکز داده و خدمات ابری یکی از اصلی ترین حمایت های وزارت ارتباطات به حساب می آید که برای کلیه سکوهای مشمول متقاضی، در حد نیاز تأمین شده و تخصیص یافته است. همینطور سایر موارد نظیر تخفیف برای ارسال مرسولات پستی فروشگاه های اینترنتی، که توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران فراهم شده و در اختیار برخی سکوهای داخلی قرارداده شده و سایر سکوها هم در صورت نیاز با ارسال درخواست به آن شرکت می توانند برخوردار شوند.

خوانساری اضافه کرد: با این تدبیر فروشگاه هایی که سکوهای یاد شده را بعنوان بستر فعالیت خود برگزیده اند، می توانند با قیمت کمتری، بسته های مشتریان را ارسال نمایند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: همینطور هم اکنون امکان پذیرش و استقرار دفاتر و شعب سکوها و فروشگاه ها در پارک های علم و فناوری فراهم است که بعضی از آنها در این خصوص تقاضای خویش را مطرح کرده و در راه تکمیل مدارک قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی در بسته حمایتی دولت از فروشگاه های اینترنتی، تکالیفی را به عهده داشته است، خاطرنشان کرد: بررسی عملکرد بانک مرکزی نشان داده است امکان پرداخت مستقیم، کیف پول الکترونیک و ایجاد درگاه پرداخت برای کسب و کارهای مجازی فراهم و در بعضی از سکوها پیاده سازی شده و درحال استفاده است و برای سایرین هم در صورت تمایل امکانات مربوطه فراهم است؛ علاوه بر موارد گفته شده، زمینه و زیرساخت پرداخت مبتنی بر ریال دیجیتال هم توسط بانک مرکزی فراهم گشته است و در صورت تمایل سکوهای مشمول به عرضه خدمات ریال رقومی به کاربران خود، می توانند فرایند مربوطه را با بانک مرکزی طی کنند. هرچند فراهم سازی حساب امانی به دنبال برگزاری نشست های مختلف به مرحله پایلوت رسیده اما هنوز توسط بانک مرکزی نهایی و ابلاغ نشده است.

خوانساری اظهار داشت: اما مبحث تدوین و ابلاغ دستورالعمل جهت پذیرش اعتبارسنجی حساب کاربری به منظور دریافت تسهیلات خرد همچون حمایت هایی که بعد از مطرح شدن، بسیار مورد توجه فروشگاه های اینترنتی قرار گرفت موضوعی است که علاوه بر همکاری شورای پول و اعتبار بانک مرکزی، نیازمند همکاری سکوهای مشمول برای تدوین فرایند مربوطه و پیاده سازی آن است. هم اکنون، پایلوت اعتبارسنجی با همکاری یک پیام رسان مشمول در حال انجام می باشد تا بعد از آن ضوابط مربوطه توسط بانک مرکزی تدوین و ابلاغ شود. بانک مرکزی باید فعالیت را با سرعت و جدیت بیشتری پیگیری کند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در رابطه با نحوه فعالیت سازمان امور مالیاتی اظهار نمود: سازمان امور مالیاتی، جزو اولین دستگاههای حمایت کننده در آیین نامه پشتیبانی از توسعه سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال است که احکام خویش را در این عرصه ابلاغ کرده است. در زمینه مهم ترین احکام ابلاغ گردیده میتوان به مواردی مانند محسوب کردن همه هزینه های ایجاد و توسعه سکوها و کسب و کار در سکوهای داخلی جزو هزینه های قابل قبول مالیاتی، تدوین تصویب نامه ها و بخش نامه های در رابطه با آن و ابلاغ به واحدهای مربوطه ظرف یک ماه، برخورداری از همه معافیت ها و بخشودگی های مودیان در قانون مالیات های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده و بخشنامه های صادره سازمان امور مالیاتی کشور در صورت انجام فعالیت توسط کسب و کارهای مشمول، معافیت از تسلیم اظهار نامه و نگهداری اسناد و مدارک بابت درآمد در سکوهای مشمول تا میزان ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد، تعیین حداقل نرخ مالیات مقطوع کسب و کارهای مشمول به صورت پلکانی و معافیت از هرگونه جریمه ناشی از عدم تسلیم اظهار نامه و نگهداری اسناد و مدارک مربوط اشاره نمود.

طبق گفته وی مبحث حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی، اعطای تسهیلات به عرضه دهندگان خدمات ابری و مراکز داده است که به شرط دانش بنیان بودن، شرایط برای متقاضیان آماده شده و اطلاع رسانی لازم هم از راه سامانه اطلاع رسانی https: //1649.ir/# انجام شده است.

خوانساری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همچون دستگاههای مشارکت کننده در طرح پشتیبانی از کسب و کارهای اینترنتی است که با عنایت به ماهیت فعالیت خود، وظایفی را به عهده گرفته است، تشریح کرد: در همین راستا، امکان استعلام و صحت سنجی تولیدکنندگان محتوا از راه گذرگاه عمومی خدمات دولت که در سکوهای داخلی فعالیت می نمایند در آخرین جلسه کمیته نظارت آئین نامه، مبحث مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و برای نماینده محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفع ابهام شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اضافه کرد: استفاده از ظرفیت کانون های تبلیغاتی و پیامک تبلیغاتی هم همچون حمایت های در ارتباط با وزارت ارشاد است که دستور العمل نهایی توسط وزارت ارشاد تهیه و وفق اظهار نماینده ایشان، دستورالعمل ابلاغ گردیده است.

وی در رابطه با نقش تعیین کننده سازمان صدا و سیما بعنوان یک رسانه ملی در رونق سکوها و کسب و کارهای اینترنتی اظهار نمود: در این حوزه، رسانه ملی بیشتر از هشت ماه است که همه تعاملات شبکه ها و برنامه های خویش را به سکوهای داخلی منتقل کرده است که جای تشکر دارد. هرچند تولید و پخش برنامه هایی است که به معرفی سکوهای داخلی به عموم مردم و متخصصان می پردازد از موضوعات مهم می باشد، هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. از طرفی تبلیغ و معرفی سکوهای مشمول حمایت به مدت شش ماه به صورت مجانی یا با تعرفه فرهنگی از دیگر حمایت هایی است که انجام آن به عهده رسانه ملی گذاشته شده و در هنوز در مرحله مذاکره و پیگیری به سر می برد و هنوز به نتیجه روشنی و مشخصی نرسیده است.





منبع:

1402/05/01
10:27:16
5.0 / 5
245
تگهای خبر: اینترنت , پیام رسان , تبلیغات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
آی سی تی پارس