پارس آی سی تی
در حاشیه یك گردهمایی بررسی شد؛

زندگی آكواریومی كسب وكار اینفلوئنسرها

زندگی آكواریومی كسب وكار اینفلوئنسرها

پارس آی سی تی: این روزها خیلی از كسب وكارها برای فروش محصولات خود از تبلیغات دهان به دهان و غیرمستقیم استفاده می نمایند.



به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، یكی از متداول ترین انواع این نوع بازاریابی با نام اینفلوئنسرماركتینگ گره خورده است. بازاری كه گردش آن دو سو دارد: كسب وكارها و چهرهای شناخته شده شبكه های اجتماعی. امروز اینستاگرام و تلگرام در میان مردم ایران به رسانه هایی اثرگذار و قدرتمند تبدیل گشته اند. به صورتی كه گاه تبلیغ در این مدیوم بیشتر از تبلیغات معمول در سایر رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد.
اینفلوئنسرماركتینگ دقیقا از همین پتانسیل استفاده می نماید. در این بازار، تبلیغات به صورت غیرمستقیم با استفاده از چهره های پرطرفدار و در اصطلاح اثرگذار شبكه های اجتماعی انجام می گردد. مخاطب این تبلیغات (گاه بدون آنكه متوجه شود در مواجهه با یك تبلیغ قرار گرفته است) تحت تاثیر متن یا عكسی كه می بیند قرار می گیرد.
به این ترتیب دور از ذهن نیست اگر بگوییم كه این روزها اینفلوئنسرها یكی از اصلی ترین اهرم های پنهان افزایش مصرف گرایی در ایران هستند. چهره های اصلی این بازار از افرادی تشكیل شده است كه علت تاثیرگذاری شان در هاله ای از ابهام قرار دارد. چهره های اثرگذار بازار اینفلوئنسری در ایران لزوما از افراد شناخته شده فرهنگ، هنر، ورزش و یا سیاست نیستند، اغلب افراد معمولی ای هستند كه هر یك به طریقی موفق شدند سكان یك صفحه پرمخاطب را در دست بگیرند.
صرف نظر از حواشی زیادی كه درباره خرید و فروش فالوئر وجود دارد، فرض را بر این می گیریم كه اینفلوئنسرها با دو ابزار در اختیار خود، یعنی متن و عكس، موفق به جذب مخاطبان پرشمار شده اند. در این صورت باید بگوییم كه محتوای متن و عكس پست های این افراد (كه در دو ژانر كلی طنز و سبك زندگی طبقه بندی می شوند) بیشترین گیرایی را برای كاربران شبكه های اجتماعی دارند. اینفلوئنسرها خود برخواسته از فرهنگ مصرفی هستند و با ابزار و مدیومی كه در اختیار دارند در جایگاه مروج های اصلی این فرهنگ قرار می گیرند. زندگی در مدیوم اینفلوئنسری رنگارنگ و جذاب است و دغدغه های آن به سطحی ترین وضعیت ممكن می رسد.
مخاطبان این افراد به شكلی تماشاگران یك زندگی آكواریومی هستند و زندگی تزئینی از پشت شیشه های این آكواریوم را به واقعیت بیرونی جامعه خود ترجیح می دهند. گویی كه نظارت یك زندگی بدون دغدغه، این افراد را از اضطراب های دنیای امروز دور می كند و همین تسكین لحظه ای سبب می گردد كه مخاطب در ناخودآگاه خود هر آنچه را می بیند به سادگی و بی چون و چرا بپذیرد.
نقد ممنوع
ماركت اینفلوئنسرها این روزها از چنان رونقی برخوردار شده است كه در انتهای هفته گذشته یك پلت فرم اختصاصی به نام تگ استار برای ارتباط بین كسب وكارها و اینفلوئنسرها راه اندازی شد. این افتتاحیه با حضور رامبد جوان و حمایت چند كسب وكار پرطرفدار این روزها، همچون اسنپ، الی گشت، آی هوم، آپارات، باغ كتاب تهران، دیجی استایل و هف هشتاد، در باغ كتاب تهران برگزار گردید.
آنچه در گردهمایی آخرین چهارشنبه از دی ماه امسال گذشت، بازیگران كوچك و بزرگ اینفلوئنسرماركتینگ را در مسیر جدیدی قرار می دهد. مسیری كه ابهامات زیادی درباره چگونگی آن مطرح است. ابهام نخست درباره افرادی است كه از بین اینفلوئنسرها حاضر به شركت در این مراسم شدند و اینكه چرا برخی در این رویداد غایب بودند. آیا مقرر است تگ استار واسط چهره های حاضر در «اولین گردهمایی اینفلوئنسرهای ایران» با كسب وكارها شود؟
سوال بعدی این است كه افراد حاضر در این گردهمایی تا چه حد توانایی متاثر ساختن بازار را در جهت رونق كسب وكارها دارند و آیا برندهای مطرح داخلی برای تبلیغات خود به سراغ آنها خواهند رفت و یا حیطه كاری شان در سطح تبلیغات اجناس وارداتی محدود می ماند. با عنایت به آنكه نام چندین برند مطرح در میان حامیان مراسم «اولین گردهمایی اینفلوئنسرهای ایران» به چشم می خورد، مدیران بازاریابی این كسب وكارها بهترین افرادی هستند كه می توانند به این سوالات پاسخ دهند.
راشا شیدماهر، مدیر ارشد بازاریابی اسنپ كه یكی از حامیان اصلی نخستین گردهمایی اینفلوئنسرهای ایران بود، صحبت های شنیدنی ای در این باره دارد، صحبت هایی كه بوی نارضایتی می دهد و بنابراین حاضر به شركت در این رویداد نشده است. شیدماهر در پاسخ به اینكه چرا اسنپ حامی این رویداد شد و آیا قصد حمایت و همكاری با اینفلوئنسرها را دارد می گوید: «اسنپ اسپانسر اولین گردهمایی اینفلوئنسرهای ایران شد تا بتواند بعنوان منتقد در این رویداد حاضر شود. همینطور قرار بر این بود كه اینفلوئنسرهای واقعی گرد هم جمع شوند. اما در نهایت شاهد دورهمی اینفلوئنسرنماها بودیم. اگر از قبل مشخص بود كه مقرر است چه افرادی در این گردهمایی شركت نمایند به هیچ وجه حامی این رویداد نمی شدیم. »
وی اضافه كرد: «از نظر من آسیبی جدی در جامعه اینفلوئنسری ایران وجود دارد. چراكه تعداد زیادی از كسانی كه امروز بعنوان چهره های اثرگذار خطاب می شوند بدون صفحاتشان در شبكه های اجتماعی هیچ هویتی از خود ندارند و علت اثرگذار خواندنشان به هیچ عنوان مشخص نمی باشد. بخش عمده ای از این افراد در نتیجه توجه بیش از اندازه كسب وكارهای مختلف بزرگ شدند و امروز در مسیری قرار گرفتند كه می توانند روی مخاطبان شبكه های اجتماعی تاثیر كاذب بگذارند. ما در ایران الگوهای باارزشی همچون جهان پهلوان تختی و ریزعلی خواجوی را داشتیم. چرا باید فضایی به وجود آید كه افرادی پوچ و بی هویت به درجه تاثیرگذاری بر مردم نائل شوند و افرادی كه زحمت می كشند و نان حلال درمی آورند و كارآفرین هستند به حاشیه رانده شوند. ترویج زندگی به سبك اینفلوئنسرهایی كه در اینستاگرام باب شده است آن هم در جامعه ای كه اغلب مردم درگیر مشكلات معیشتی هستند كار درستی نیست. »
مدیر ارشد بازاریابی اسنپ در ادامه می افزاید: «در كجای دنیا شاهد بودید كه یك اینفلوئنسر در بخشی از كار خود اقدام به كوبیدن یك برند كند؟ اینفلوئنسرهای بزرگ دنیا مثل مسی، بكهام و رونالدو اغلب تلاش می كنند در برابر برندها بی طرف باشند و از سواری روی موج منفی پرهیز كنند. این افراد خط و مشی كارهای تبلیغاتی شان مشخص است و این خط و مشی به صورت كاملا حرفه ای توسط چندین مدیر برنامه ریزی متخصص تعیین می گردد. در عین حال تلاش می كنند مروج كارها و رفتارهای خوب در میان مردم باشند. »
وی افزود: «من قصد داشتم در رویداد تگ استار درباره اینفلوئنسرهای واقعی و تمایز آن از اینفلوئنسرهای فیك صحبت كنم، اما متاسفانه تیم اجرایی این رویداد شب پیش از برگزاری آن تماس گرفتند و گفتند كه امكان بیان نقد و نظر نیست و ممكن است با بیان این مسائل به اینفلوئنسرها بربخورد و سالن را ترك كنند. بنابراین هم هیچ نماینده ای از اسنپ در این رویداد حاضر نشد. با وجود آنكه می دانیم رویكرد تیم بازاریابی اسنپ در مواجهه با اینفلوئنسرنماها منجر به ادامه جوسازی های منفی این افراد ضد اسنپ می شود، از جریان فعلی حمایت نخواهیم كرد. »
قهرمانان مجازی دنیای تبلیغات
به نظر می رسد سازوكار اقتصاد ایران این روزها در حداقل فعالیت تولیدكنندگان و حداكثر مصرف مشتریان به سر می برد. نظریه پردازان اقتصادی همواره بین افزایش مصرف گرایی و توسعه نیافتگی اقتصادی ارتباطی تنگاتنگ قائل شدند. ازاین رو یكی از دلایل اصلی افزایش مصرف گرایی به كاهش فعالیت های تولیدی و اغنای بازار از كالاهای وارداتی برمی گردد.
در این وضعیت فردی كه شاید می توانست در شرایط سالم اقتصادی در جایگاه تولیدكننده قرار بگیرد، به مقام مصرف كننده تنزل پیدا می كند و اینفلوئنسرها به قهرمانان مجازی دنیای تبلیغات تبدیل می شوند.

1396/11/02
13:41:51
5.0 / 5
226
تگهای خبر: اینستاگرام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
آی سی تی پارس